Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva er forskjellen mellom Styrk og annen melk?
  • Hva er forskjellen mellom Styrk og annen melk?

Hva er forskjellen mellom Styrk og annen melk?

Jeg har sett at det har kommet en ny variant av melk som heter Styrk. Jeg drikker vanligvis ekstra lett melk ettersom den er tilsatt vitamin D. Jeg har sammenlignet Styrk med ekstra lett melk og ser noen ulikheter. Er denne nye varianten av melk bedre enn annen hvit melk? Jeg har sett at den også er dyrere enn annen melk.

PUBLISERT: 13.11.2012

Den største forskjellen mellom vanlig hvit melk og Styrk er innholdet av protein og kalsium. Styrk inneholder 50 % mer kalsium og 50 % mer protein enn annen hvit melk. Dette er et resultat av at 1,5 liter melk er filtrert til 1 liter melk, og således har innholdet av kalsium og protein blitt vesentlig høyere.

En annen forskjell er variasjonen i fettinnholdet i de ulike melketypene.  Styrk har samme fettinnhold som skummet melk, det vil si at den inneholder 0,1 gram fett per 100 gram, og betegnes derfor som fettfri. Ekstra lett melk har 0,5 og 0,7 gram fett per 100 gram, avhengig av produsent.

Av de ulike variantene av hvit melk, er det kun ekstra lett melk og Styrk som er tilsatt vitamin D.

Hvilken type melk man velger å drikke bør ses i forhold til ens totale kosthold. De norske kostrådene anbefaler at magre meieriprodukter er en del av det daglige kostholdet. For melkevariantene regnes de magre som skummet melk (inkludert Styrk), ekstra lett melk og lettmelk. Hvis du har et variert kosthold, og spiser og drikker 3 porsjoner magre meieriprodukter daglig, så vil du høyst sannsynlig dekke det daglige kalsiuminntaket på 800 mg for voksne med alle de magre melkevariantene.  Har du derimot vanskelig med å få i deg nok kalsium, kan Styrk være et godt alternativ for å øke kalsiuminntaket. Uansett hvilket alternativ du velger, så er melk er en god kilde til flere ulike næringsstoffer, som blant annet kalsium, B-vitaminer, jod og proteiner.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.