Hva er laktose?

Personer med laktoseintoleranse tåler laktose dårligere, men hva er laktose?

PUBLISERT: 13.01.2012

Laktose kalles også melkesukker, og er et karbohydrat som forekommer naturlig i melk fra alle pattedyr. De fleste meieriprodukter inneholder laktose, men i ulike mengder. Gulost er et produkt som inneholder så og si ikke noe laktose og kan dermed være et fint alternativ for dem med laktoseintoleranse. Brunost og prim derimt inneholder mye laktose og vil gi ubehag.  

Laktoseintolleranse

Normalt sett brytes laktosen ned i tynntarmen ved hjelp av et enzym som heter laktase. Personer med laktoseintoleranse har for lite av dette eller mangler enzymet helt. Da vil ikke laktosen bli brutt ned slik den skal og den kan da heller ikke suges opp i tynntarmen. Dette resulterer i ubehag i form av oppblåsthet, magesmerter, løs avføring og diaré.  Ikke noe av dette er farlig eller gir varige mèn, det er ubehagelig.

Trenger ikke utelate alle meieriprodukter 

Ulike meieriprodukter har ulikt innhold med laktose, og vil derfor kunne inntas i ulike mengder uten å gi ubehag for personer med laktoseintoleranse.

- Faste gule oster og smørbare smelteoster inneholder små mengder laktose.

- Yoghurt tåles ofte noe bedre av personer med laktoseintoleranse. Dette fordi bakteriekulturen bidrar til å øke fordøyelsen av laktosen i yoghurten.

- Laktoseredusert eller laktosefri melk og meieriprodukter tåles godt. Ettersom melk er en god kilde til kalsium, vil laktoseredusert eller laktosefri melk være et godt alternativ til vanlig melk

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.