Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hva er laktoseintoleranse?

Hva er laktoseintoleranse?

Hva er laktoseintoleranse?

PUBLISERT: 13.01.2012

Laktose (melkesukker) er et disakkarid (type karbohydrat) som finnes i melk. Normalt sett brytes dette ned i tynntarmen ved hjelp av et enzym som heter laktase. Hvis man har for lite av dette eller mangler enzymet helt, blir ikke laktosen brutt ned slik den skal og den kan da heller ikke suges opp i tynntarmen. Laktosen kommer derfor ned i tykktarmen hvor bakterier vil gjære den. Dette resulterer i at det dannes gass som kan medføre ubehag i form av oppblåsthet og magesmerter. Laktosen i tykktarmen vil også kunne utøve en såkalt osmotisk effekt som gjør at det trekkes væske ut i tarmen, som vil kunne føre til løs avføring og diaré. Ikke noe av dette er farlig eller gir varige mèn, det er ubehagelig.

Individuell toleranse som kan trenes opp

Det er også slik at evnen til å kunne bryte ned laktosen er individuell hos de som har laktoseintoleranse. Noen vil kunne tåle større mengder og noen mindre mengder laktose før symptomene melder seg. Ulike meieriprodukter inneholder ulik mengde laktose. Enkelte produkter tåles derfor bedre enn andre. I tillegg tåler ofte personer med laktoseintoleranse yoghurt bedre. Samtidig er det sånn at melk tåles bedre dersom det er en del av et måltid enn dersom det inntas separat. Det er mulig å trene opp evnen til å tolerere laktose, ved å gradvis øke mengden laktoseholdige matvarer i kosten.

Gulost er nesten laktosefri

Det er viktig å vite at alle harde guloster er så og si laktosefrie. Ost blir derfor en veldig viktig kilde til blant annet kalsium hos personer med laktoseintoleranse.


blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.