Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvilken melkevariant anbefales til en normalvektig sunn person?
  • Hvilken melkevariant anbefales til en normalvektig sunn person?

Hvilken melkevariant anbefales til en normalvektig sunn person?

For en som vil holde vekten, er sunn, normal BMI og trener 3-4 ganger i uken. Ville du ha anbefalt skummet melk eller ekstra lett melk?
Når jeg drikker te, så har jeg sett at det ligger et lag på overflaten som ser ut som olje, som på kaffe. Er dette farlig?

PUBLISERT: 18.09.2012

Helsemyndighetene anbefaler at man velger en av de magre melkevariantene til daglig. Dette vil si skummet melk, ekstra lett melk eller lettmelk. Om du velger skummet melk eller ekstra lett melk er begge gode valg og her har selvsagt din smakspreferanse betydning. Ekstra lett melk (fra TINE og Q-meieriene) har tilsatt vitamin D som mange i Norge ikke får i seg nok av. Dersom du ikke tar tran eller spiser mye fet fisk, som er rik på vitamin D, vil jeg derfor anbefale deg denne varianten. Skummet melk er magrere enn ekstra lett melk med 0,1 % fett, mot 0,5 eller 0,7 % fett (varierer mellom produsentene).

I forhold til teen din skjønner jeg ikke helt hva dette fettlaget kan være. Te inneholder ikke fett og det må derfor enten være noe fra koppen fra før, eller at du tilsetter noe som kan lage dette laget på overflaten. Eventuelt kan det hende det kan være noe såperester? 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.