Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvor mye kalsium trenger jeg?

Hvor mye kalsium trenger jeg?

Hva er det daglig anbefalte inntaket av kalsium?

PUBLISERT: 13.01.2012

Melk inneholder kalsium. Kalsium bidrar til vedlikehold av skjelettet og tennene. Det spiller en rolle i energiomsetningen i kroppen, og bidrar til at muskulaturen fungerer som den skal, samt til normal overføring av nervesignaler. Kalsium er sammen medvitamin D nødvendig for normal vekst og utvikling av benvev hos barn. I tillegg er det nødvendig for å stoppe blødninger og for normal cellefunksjon i kroppen.

Kalsiumbehovet varierer med alder og kjønn. For de ulike aldersgruppene er de norske anbefalingene:

< ½ år   360 mg
½-1 år  540 mg
1-6 år 600 mg
7-10 år 700 mg
11-20 år 900 mg
20-> år   800 mg
gravide og ammende         900 mg




 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.