Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvor mye melk trenger jeg?
  • Hvor mye melk trenger jeg?

Hvor mye melk trenger jeg?

Det foreligger ingen offisielle anbefalinger for melkeinntak i Norge, kun for næringsstoffer. De norske kostrådene anbefaler at at man lar magre meieriprodukter inngå i det daglige kostholdet.

PUBLISERT: 13.01.2012

Det foreligger ingen offisielle anbefalinger for melkeinntak i Norge, kun for næringsstoffer. De norske kostrådene anbefaler at at man lar magre meieriprodukter inngå i det daglige kostholdet.

I forhold til melk og meierirprodukter ser en hvilke næringsstoffer de er kilde til, og for det norske kostholdet er det spesielt kalsium som er viktig. De nordiske anbefalingene er på 800 mg kalsium om dagen for voksne kvinner og menn. De fleste matvarer inneholder noe kalsium. Et sunt og variert kosthold gir mellom en tredjedel og halvparten av det kalsiumet kroppen trenger hver dag. For å dekke resten av behovet er den enkleste måten å spise eller drikke tre porsjoner med meieriprodukter hver dag. Det kan for eksempel være tre glass med melk. Eller et glass melk, en yoghurt og en brødskive med gulost på. Du kan også variere med en smoothie, en kaffe latte, cappuccino, kakao, eller oppkuttede grønnsaker med et halvt beger dip basert på kesam. Andre kilder til kalsium er sesamfrø og grønne bladgrønnsaker.


 

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.