Hvor mye melk?

Barnet mitt er veldig glad i melk, men hvor mye melk bør barn drikke?

PUBLISERT: 13.01.2012

Ernæingsmyndighetene i Norge anbefaler at små barn ikke bør innta noe særlig mer enn ca 1/2 liter melk om dagen. Hovedårsaken til dette er at man er redd for at veldig mye melk skal gå ut over inntaket av andre matvarer som også inneholder viktige næringsstoffer. Det næringsstoffet man først og fremst er bekymret for er jern.

Mange barn får for lite jern

Kostholdsundersøkelser har vist at særlig barn opptil 2 års alder får i seg for lite jern og for noen av disse barna kan store mengder melk var en del av årsaken til det lave jerninntaket - det er lite jern i melk samtidig som et stort melkeinntak kan gjøre at barnet spiser mindre av brød, kornblandinger og kjøtt som alle er gode kilder til jern.


Vann er beste tørstedrikk 

For større barn - som både spiser mer og gjerne også spiser mer variert er man ikke like bekymret for et melkeinntak som overstiger 1/2 liter om dagen. Er det snakk om en liter eller mer er det naturlig å f eks tilby vann til et av hovedmåltidene og som tørstedrikk mellom måltidene. Vann som tørstedrikk mellom måltidene er ellers en god anbefaling til alle - melk er den beste drikkene til måltidene, særlig brødmåltidene.

Mer om hva slags melk barn bør velge

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.