Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvor mye mer mat ved graviditet?
  • Hvor mye mer mat ved graviditet?

Hvor mye mer mat ved graviditet?

Jeg er gravid og får stadig høre at "nå spiser du for to". Men hvor mye ekstra mat trenger jeg egentlig?

PUBLISERT: 13.01.2012

Ved en graviditet legger mange om både kostholds- og treningsvanene sine for å gi den optimale start for barnet, men et godt kosthold i svangerskapet er også viktig for mor.

Noe økt behov for næringsstoffer

Gravide har et høyere behov for både energi og næringsstoffer i svangerskapet. I løpet av de ni månedene en er gravid, bruker kroppen en viss mengde energi på å bygge opp barnet, det ekstra brystvevet og morkaken. Likevel trenger en ikke spise for to fullvoksne, det er faktisk forholdsvis lite ekstra energi en har behov for hver dag. Ofte er det nok med en brødskive med pålegg og et glass melk ekstra hver dag. Gravide bør øke inntaket av både vitamin A, vitamin D, jern, vitamin C og kalsium noe i svangerskapet.

Omtrent hvor mye ekstra mat trenger en gravid?

1–3 måned:1 frukt, for eksempel et eple

4–6 måned:1 mellommåltid, for eksempel en brødskive ? og 1 frukt, for eksempel en appelsin

7–9 måned: 2 mellommåltider, for eksempel havregrøt ? og 1 frukt, for eksempel en pære

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.