Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvor mye sjokolademelk kan jeg drikke hver dag?
  • Hvor mye sjokolademelk kan jeg drikke hver dag?

Hvor mye sjokolademelk kan jeg drikke hver dag?

Hvor mye sjokomelk kan jeg drikke hver dag når jeg prøver å være sunn. Jeg drikker ca 1,5 liter med sjokomelk. Det står på pakningen at den inneholder B12. Finnes dette vitaminet i alle melkesjokoladevarianter?

PUBLISERT: 01.11.2012

Det finnes i dag flere ulike varianter sjokolademelk på markedet, men de aller fleste inneholder en god del tilsatt sukker (mellom 2-6 %). Det er det tilsatte sukkeret som man ønsker å begrense inntaket av. Dersom du er med i skolemelkordningen vil du ha tilgang på to andre varianter som man ikke finner i vanlige butikker. En helt uten tilsatt sukker og en som kun har tilsatt 0,9 % tilsatt sukker.

Jeg vil anbefale deg å begrense inntaket ditt av sjokolademelk. Å drikke 1,5 liter hver dag er mye. Til måltidene vil jeg anbefale deg å drikke vanlig hvit melk, og bruke vann som tørstedrikk mellom måltidene. Sjokolademelk kan du kose deg med en gang i blant. Det anbefales at mager melk er en del av ditt daglige kosthold. En gylden regel er å spise/drikke 3 porsjoner meieriprodukter hver dag. Dette kan være 3 glass mager melk, eller ett glass (1,5 dl) mager melk, et beger yoghurt og en brødskive med gulost.

All melk inneholder vitamin B12, derfor inneholder også alle sjokoladedrikker som er basert på melk dette vitaminet. B12 er et vannløselig vitamin. Vitamindet bidrar til normal celledeling og hjelper til med energiomsetning. Det er også et vitamin som er nødvendig for produksjon av blodceller og hjelper immunforsvaret. Kilder i kostholdet er egg, lever, kjøtt, fisk, melk og meieriprodukter. Kroppen tar opp det den trenger av vitaminet, og resten skilles ut.
 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.