Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvordan kan jeg regne ut min BMI?
  • Hvordan kan jeg regne ut min BMI?

Hvordan kan jeg regne ut min BMI?

Jeg lurer på hvordan jeg kan regne ut min egen BMI?

PUBLISERT: 26.03.2012

Du kan regner ut din BMI - Body Mass Index, eller Kroppsmasseindeks (KMI) på norsk selv. Hvis ikke har vi en kalkulator som gjør dette enkelt for deg. BMI er en internasjonal standard for beregning av overvekt. Den regnes ut ved å ta vekten i antall kg og dele på høyde ganger høyde (i meter). For en person som er 1,70 m høy og veier 90 kg, blir regnestykket slik: 90/(1,70*1,70) = BMI 31.

BMI-grenser fra WHO
BMI under 18,5 regnes som undervekt
BMI mellom 18,5 og 24,9 regnes som normalvekt
BMI over 25 er definert som overvekt
BMI over 30 er definert som helseskadelig overvekt

Disse grensene er de samme for kvinner og menn.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.