Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvorfor får ulike frokoster samme antall stjerner i frokostkalkulatoren?
  • Hvorfor får ulike frokoster samme antall stjerner i frokostkalkulatoren?

Hvorfor får ulike frokoster samme antall stjerner i frokostkalkulatoren?

Da jeg tok deres frokostkalkulator idag fant jeg ut at min frokost (to grove knekkebrød med ost, agurk, cherrytomater, appelsinjuice og et kokt egg) var like "god" som en frokost bestående av kneipbrød, sjokoladepålegg og melk. Dette syntes jeg var litt rart, det er jo stor forskjell på disse to frokostene med tanke på sunnhet.

PUBLISERT: 25.01.2012

Det er et godt poeng du har når du sammenligner disse frokostene og ser at de får samme antall stjerner. Dersom du ser nærmere på næringsinnholdet i dem (ved å klikke på Alle resultater»), så inneholder frokosten med sjokoladepålegg mindre av vitaminene og mineralene enn den sunneste frokosten. Den faller likevel innenfor de samme grenseverdiene når det gjelder innholdet av kalorier, protein og kalsium, og derfor har den fått samme score. Sjokoladepålegg inneholder tilsatt sukker, som det ikke er ønskelig at kun bidrar med inntil 10 % av dagens totale energiinntak. Det betyr i praksis at en voksen person kan ha inntil 200 kalorier fra tilsatt sukker i kostholdet sitt hver dag, uten å gå ut over helsemyndighetenes anbefaling. Dersom det velges en frokost i frokostkalkulatoren som inneholder mye tilsatt sukker så kommer det opp et varsel om sukkerinnholdet. Dersom du legger inn den samme kneippbrød med sjokoladepålegg-frokosten og legger til et glass med vanlig brus, så vil varselet komme opp. 

Det er ikke pålagt å deklarere tilsatt sukker på alle matvarer i Norge i dag. Dette gir oss noen utfordringer i forhold til resultatene i kalkulatoren. Men det er et viktig innspill du har kommet med, og vi skal ta det med oss i det videre arbeidet med å forbedre kalkulatoren!

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.