Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvorfor får vi benskjørhet?

Hvorfor får vi benskjørhet?

PUBLISERT: 13.01.2012

Mange i Norge lider av osteoporose, eller benskjørhet som det også blir kalt. Når en blir eldre er det normalt å tape noe benmasse, men reduseres benmassen så mye at den kommer under ett fastsatt nivå defineres det som osteoporose. Flere kvinner får sykdommen, men også menn opplever å få osteoporose. I forhold til kvinner ser en at benmassen er mer stabil så lenge en menstruerer, men har et raskt fall de første årene etter menopausen. Deretter fortsetter benmassen å reduseres gradvis etterhvert som en blir eldre.

Selv om det er mye vi ikke kan påvirke når det kommer til osteoporose, kan enkelte av næringsstoffene i kostholdet vårt påvirke bentettheten. For at skjelettet skal bygges opp og bevares er både proteiner, kalsium, vitamin D, vitamin K og fosfor viktige stoffer.

Mange påvirkningsfaktorer

Det ser ikke ut til at det er en enkeltfaktor som er årsaken til den høye forekomsten av benskjørhet, også kalt osteoporose. Sannsynligvis er det et samspill mellom en rekke faktorer hvor flere er upåvirkelige som gener og levealder. Andre faktorer som vil gi en økt bentetthet kan vi derimot påvirke noe, dette da rettet mot kosthold og fysisk aktivitet. Les mer om de ulike påvirkningsfaktorene her

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.