Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Hvorfor har vi så mye osteoporose når vi drikker så mye melk?
  • Hvorfor har vi så mye osteoporose når vi drikker så mye melk?

Hvorfor har vi så mye osteoporose når vi drikker så mye melk?

Hvorfor er vi på osteoporosetoppen når vi drikker så mye melk i Norge?

PUBLISERT: 13.01.2012

Det stemmer at vi ligger høyt på statistikken over antall personer med osteoporose, også kalt benskjørhet, i Norge. Sammen med de andre nordiske landene ligger vi på verdenstoppen. På verdensbasis vil hver tredje kvinne og hver femte mann over 50 år få et osteoporotisk brudd, men over 1/3 av alle osteoporotiske brudd finner sted i Europa.

Osteoporose eller benskjørhet er en sammensatt sykdom

Osteoporose er en sammensatt sykdom hvor det mest sannsynlig ikke er en faktor som avgjør, men et samspill mellom flere. Blant annet vil gener, alder, vekt og høyde kunne påvirke. Selv om det er mye vi ikke kan påvirke når det kommer til osteoporose, kan enkelte av næringsstoffene i kostholdet vårt påvirke bentettheten. For at skjelettet skal bygges opp og bevares er både proteiner, kalsium, vitamin D, vitamin K og fosfor viktige stoffer. Du kan lese mer om ulike risikofaktorer her.

Vi er ikke på verdenstoppen

En får ofte høre at Norge ligger på verdenstoppen i melkedrikking, men dette stemmer ikke. Flere land som både Australia, Irland og Finland drikker mer enn oss. Siden 1997 har melkeforbruket sunket fra 130 liter til under 100 liter per innbygger per år.  

I andre land spises meieriproduktene, i Norge drikker vi dem

I eksempelvis Frankrike spises det årlig mye mer ost og yoghurt enn i Norge, 26 kg ost og 20 liter yoghurt per franskmann sammenliknet med henholdsvis 17 kg og 9 liter per nordmann. Melkeinntaket er høyere i Norge enn i Franrike; 94 liter per nordmann og 69 liter per franskmann. Hvis vi ser på inntaket av meieriprodukter totalt, ved å regne om kg ost til liter melk (1 kg ost = 10 liter melk), får faktisk franskmenn  i seg mer meieriprodukter enn oss; 349 liter per person i Frankrike sammenliknet med 279 liter per person i Norge.

Kalsium er ryggraden i et sterkt skjelett

En av faktorene som påvirker risikoen for osteoporose er bentettheten vår. Den høyeste bentettheten oppnås omtrent i 25-årsalderen. Jo høyere beinmasse som oppnås under oppveksten og i 20-årene, desto mindre risiko vil det senere beintapet gi for utvikling av beinskjørhet i voksen alder. Den beste kilden til kalsium i det norske kostholdet er melk og meieriprodukter. Andre kilder er blant annet grønne grønnsaker, sardiner og sesamfrø (med skall). 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen sikrer inntaket av kalsium for barn og voksne. Ungdommer, gravide og ammende har høyere behov, og kan gjerne spise noe mer.

Kvinner og unge jenter får i seg for lite kalsium

Tall fra den norske undersøkelsen Norkost viser at halvparten av voksne kvinner får i seg under 800 mg kalsium hver dag. Menn er noe flinkere, men likevel er det hele 32 % som ikke får i seg nok kalsium daglig. Selv om de siste tallene er fra 1997, er det lite som tyder på at inntaket av kalsium har økt de siste årene. Også unge jenter får i seg for lite kalsium. Studien Ungkost viser at hele 70 % av 13 år gamle jenter ikke kommer opp i anbefalt daglig inntak.  Det blir derfor et paradoks at de som trenger kalsium mest, unge jenter og kvinner, ikke får i seg nok.

 

 

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.