Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Kan jeg få for mye vitamin D?

Kan jeg få for mye vitamin D?

Hvis jeg tar tran, soler meg og drikker ekstra lett melk, kan jeg få for mye vitamin D?

PUBLISERT: 13.01.2012

Siden vitamin D er et fettløselig vitamin, som vi lagrer overskuddet av i kroppen, kan det bli for mye vitamin D. Voksne trenger 7,5 mikrogram om dagen, og gravide og ammende trenger 10 mikrogram. På sommeren når en er mye ute i solen vil kroppen kun danne det den trenger, og en god del av vitaminet som dannes i hudet brytes ned. Derfor kan en ikke få for stor dose vitamin D gjennom soling. For høyt inntak av vitamin D skjer oftest dersom man tar flere forskjellige kosttilskudd som inneholder vitamin D. 

En liter melk inneholder 4 mikrogram vitamin D. Hvis man drikker en halv liter melk hver dag utgjør dette kun 2 mikrogram, og er dermed mindre enn daglig anbefalt inntak. Man kan derfor ta tran i tillegg for å sikre vitamin D inntaket, men det er ikke nødvendig å bruke to tilskudd som inneholder vitamin D. 

For voksne er maksimale øvre daglige inntak av vitamin D 50 mikrogram. Det er dermed ingenting i veien for å både ta tran og drikke ekstra lettmelk. 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.