Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Kan jeg innta bøffelmelk når jeg reagerer på melk?
  • Kan jeg innta bøffelmelk når jeg reagerer på melk?

Kan jeg innta bøffelmelk når jeg reagerer på melk?

Kan jeg spise mozzarella laget på bøffelmelk når jeg er allergisk mot melk (kasein)?

PUBLISERT: 10.12.2012

Det er kasein i melken til alle pattedyr, men mengden og sammensetningen er ulik fra pattedyr til pattedyr.

Kumelk kan gi ulike reaksjoner i form av melkeproteinallergi, laktoseintoleranse og melkeproteinintoleranse.

  • Ved melkeproteinallergi må en utelate alle meieriprodukter fra kostholdet. Melkeproteinallergi forekommer svært sjelden hos voksne.
  • Ved laktoseintoleranse kan en ha noe meieriprodukter i kostholdet. Gulost, syrnede produkter, laktosefrie og laktosereduserte produkter tåles ofte godt av personer med laktoseintoleranse.
  • Ved melkeproteinintoleranse kan en tåle noe meieriprodukter

 

Ved melkeproteinallergi er det proteinene i melken man reagerer på, og man anbefales å kutte ut alle meieriprodukter fra kostholdet. I tillegg bør man også utelate bøffelmelk fra kostholdet, da proteinene (og hvordan disse er satt sammen) ligner på dem man finner i kumelk. Mozzarella var opprinnelig laget av bøffelmelk, men i dag lages den også av kumelk.

Har man derimot en kaseinintoleranse vil mengde meieriprodukter man tåler variere. Her er det viktig å finne sitt individuelle toleransenivå. Dersom kostholdet blir for strengt og ensidig vil risikoen for mangel på enkelte næringsstoffer bli større.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.