Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Kaviar ved graviditet?
  • Kaviar ved graviditet?

Kaviar ved graviditet?

Kan gravide spise kaviar på brødskiva?

PUBLISERT: 10.04.2012

Helsemyndighetene anbefaler at gravide, som alle andre, spiser fisk til middag 2-3 ganger i uken. I tillegg kan man gjerne spise fisk som pålegg flere ganger i uken. Det anbefales å variere hva slags fisk man spiser, og halvparten bør være fet fisk.

Kaviar er ett av fiskepåleggene gravide gjerne kan spise.

Sjømat man skal være ekstra oppmerksom på ved graviditet er:

  • Gravet eller røkt fisk skal spises godt innenfor holdbarhetsdato
  • Sushi som er tilbredt hygenisk kan spises, med unntak av fiskeslagene under

Sjømat som bør unngås når man er gravid er:

  • Rakfisk (bakterier)
  • Hvalkjøtt og selkjøtt (fremmedstoffer)
  • Blåkveite over tre kilo (fremmedstoffer)
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo (fremmedstoffer)
  • Eksotisk fisk som: Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt (fremmedstoffer)
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei (fremmedstoffer)
  • Brunmat i krabbe og hummer, fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell (fremmedstoffer)

Kilde: Matportalen

Les mer om kosthold ved graviditet.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.