Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Melk når jeg er gravid?
  • Melk når jeg er gravid?

Melk når jeg er gravid?

Melk er en god kilde til spesielt kalsium. Når du er gravid trenger du 900 mg og når du ammer, trenger du 1200 mg.

PUBLISERT: 13.01.2012

Ved en graviditet legger mange om både kostholds- og treningsvanene sine for å gi den optimale start for barnet, men et godt kosthold i svangerskapet er også viktig for mor.

Melk er en god kilde til kalsium

Melk er en god kilde til spesielt kalsium. En ikke-gravid kvinne har et kalsiumbehov på 800 mg om dagen. Når du er gravid trenger du 900 mg og når du ammer, trenger du 1200 mg. Når et barn fødes til fullgått termin, har det bygget opp omtrent 30 gram kalsium i skjelettet sitt. De fleste knoklene er relativt myke, og det er mye brusk i skjelettet. Disse 30 grammene med kalsium må barnet hente fra blodomløpet til sin mor. Det er derfor viktig at gravide har nok kalsium slik at barnet ikke tærer på mors skjelett. Melk og meieriprodukter er en god kilde til kalsium i det norske kostholdet. Andre kilder er spinat, sesamfrø og mandler. For at kalsiumet fra maten skal tas opp i kroppen og bli disponibelt for barnet, er det viktig at en også får i seg nok vitamin D.

Hvis du ikke spiser meieriprodukter

Ser du at du ikke får i deg nok, kan det være lurt å ta et kalsiumtilskudd. Vanligvis finnes det ikke kalsium i multivitamintiskudd. Dersom du bruker tran eller annet kosttilskudd med vitamin D, kan du velge et kalsiumtilskudd uten vitamin D. Ellers er det lurt å velge et merke med både kalsium og vitamin D, siden det sikrer at kroppen din utnytter kalsiumet best mulig!

Les mer om kostholdet i svangerskapet 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.