Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Ost når jeg er gravid?
  • Ost når jeg er gravid?

Ost når jeg er gravid?

Jeg har hørt at det er enkelte oster en bør være forsikte med å spise når en er gravid, hvilke er dette?

PUBLISERT: 13.01.2012

Gulost og brunost er trygt

Harde oster som brunost, guloster og parmesan er trygge. Det samme er oster som er varmebehandlet godt, for eksempel på pizza, gratenger, i toast, sauser, osv. All smelteost er også trygt, både de som er i tube og i eske.

Vær veldig forsiktig med myke og halvmyke oster

Myke og halvmyke oster, som for eksempel blå- og hvitmuggoster, er mer utsatt for å inneholde skadelige bakterier. Det er svært sjelden at det forekommer Listeria i disse ostene, men dersom man vil være helt på den sikre siden bør man unngå slike oster i hele svangerskapet. Dersom det skulle være uønskede bakterier tilstede i osten, vil antallet øke etter hvert som osten lagres. Dersom man likevel ønsker å spise slike oster, bør de derfor spises ferskest mulig.

Les mer om hva slags oster som kan spises ved graviditet

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.