Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Sove ordentlig om natten?

Sove ordentlig om natten?

Hva kan jeg gjøre for å sove ordentlig om natten?

PUBLISERT: 27.01.2012

Dette er et veldig stort spørsmål, og det er mange ting som kan påvirke nattesøvnen. Svaret mitt blir derfor noe mer generelt.  Pass på at du ikke legger deg når du er veldig sulten eller mett. Litt kveldsmat bestående av et balansert måltid vil derfor kunne være fint noen timer før du legger deg.

Pass også på å ha gode rutiner rundt søvnen, og ikke sov på dagtid. Å være fysisk aktiv kan også hjelpe, men pass på å ikke legg treningsøktene for sent på kvelden.

Du kan lese mer om søvnvansker på NHI sine sider:

http://nhi.no/livsstil/livsstil/sovnforstyrrelser/sovnloshet-1271.html

http://nhi.no/livsstil/livsstil/sovnforstyrrelser/sovnhygieniske-rad-1288.html

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.