Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Trenger gravide kosttilskudd?
  • Trenger gravide kosttilskudd?

Trenger gravide kosttilskudd?

Kjæresten min er fra Thailand og er gravid. Hun drikker et slags melkepulver som inneholder fiber, folat og DHA. Er dette mulig å få kjøpt i Norge?

PUBLISERT: 13.02.2012

Jeg har ikke hørt om dette melkepulveret og tror ikke du vil få tak i det i Norge dessverre. Gravide trenger å øke inntaket av enkelte næringsstoffer i svangerskapet, blant annet vitamin D, vitamin A, jern, vitamin C og kalsium.

I pulveret som kjærsten din drikker finnes både fiber, folat og DHA. Dette kan hun fint dekke uten dette tilskuddet. Folat er viktig spesielt i starten av svangerskapet og tas som tilskudd, dette kan du kjøpe på apoteket. Fiber kan en få gjennom matvarer som grove kornprodukter, grønnsaker og frukt. DHA kan hun få gjennom å ta tran daglig.

Ellers er rådene for gravide å spise sunt og variert slik at en får i seg de næringsstoffene både mor og barn trenger.

Vi har skrevet en artikkel om kostholdet i svangerskapet som kan være en hjelp.

Helsedirektoratet har også en fin veileder for hva en bør spise, hva en ikke bør spise og hvordan en bør trene i et svangerskap.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.