Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Ernæring / Trenger voksne drikke melk?
  • Trenger voksne drikke melk?

Trenger voksne drikke melk?

Hvorfor skal jeg som voksen fortsatt drikke melk?

PUBLISERT: 13.01.2012

Melk er i det norske kostholdet en kilde til flere av næringsstoffene den inneholder, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Noen melketyper (ekstra lett melk fra Q-meieriene og Tine) er også beriket med vitamin D.

Du kan lese mer om alle næringsstoffene i melk og hvilke funksjoner de har i kroppenher.  

Bruk av meieriprodukter i andre land

I befolkninger med høy forekomst av laktoseintoleranse er det liten eller ingen tradisjon for å drikke søt melk. Disse får allikevel ofte nok kalsium, fordi ost og syrnede meieriprodukter, som yoghurt, er en viktig del av kostholdet. I Norge spiser vi lite ost og yoghurt sammenlignet med mange andre land. Samtidig har vi et relativt høyt forbruk av søt melk, fordi vi tåler laktose godt. Forbruket av melk har imidlertid sunket kraftig i løpet av de siste 30 årene, og vi ligger nå på et forbruk på omtrent 90 liter melk per person i året. Beregninger viser at inntaket av kalsium fra meieriprodukter i Norge har sunket, fordi økningen i forbruket av ost og yoghurt har ikke klart å balansere nedgangen i melkeforbruket. Meieriprodukter er fremdeles en viktig matvare for å sikre kalsiuminntaket vårt i Norge.

 

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.