Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hva er en sunn frokost?
  • Hva er en sunn frokost?

Hva er en sunn frokost?

  • Hei. Jeg lurer bare på hva som kan være bra og sunt å spise til frokost?

PUBLISERT: 30.01.2012

Det er mange måter en kan sette sammen en sunn og bra frokost på. Hva du liker har selvsagt betydning, i tillegg til hvor aktiv du er og hva du spiser resten av dagen.

En fin måte å teste frokosten din er å bruke vår frokostkalkulator. Du vil da få en personlig tilbakemelding på sammensetningen av din frokost basert på de norske anbefalingene. Du vil se hvilke næringsstoffer frokosten din gir, og du kan teste med ulike matvarer og kombinasjoner.

 

En sunn og god frokost kan være mye, og her er et par eksempler:

  • Havregrøt
  • Frokostblanding med melk eller yoghurt (velg da gjerne nøkkelhullsmerkede frokostblandinger som inneholder mindre fett, sukker og salt, og mer kostfiber).
  • Smoothie med korn
  • Grovbrødskiver med variert pålegg som fiskepålegg, mager ost, kjøttpålegg eller leverpostei. Ha gjerne også et innslag av grønnsaker.

 

Bli inspirert av flere frokostoppskrifter

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.