Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk?
  • Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk?

Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk?

Hva er forskjellen på kefir og kulturmelk? Hva er deres ulike bruksområder?

PUBLISERT: 04.12.2012

Både kefir og kulturmelk tilhører kategorien syrnet melk. Denne varianten av melk blir varmebehandlet kraftigere enn søtmelk, ved temperaturer rundt 90-95°C (høypasteurisert). Melken går også gjennom en syrningsprosess, det vil si at den tilsettes ulike melkesyrebakterier. Denne prosessen varer om lag et døgn. Det finnes mange typer syrnet melk på det norske markedet, både naturelle og smakssatte.

Kefir er blant de eldste typene av syrnet melk. Det som skiller kefir fra kulturmelk er at til produksjonen av kefir brukes en spesiell kefirkultur. Dette er en blandingskultur bestående av flere ulike melkesyrebakterier og gjær. Kulturen danner en struktur, en synlig masse, og det er dette som kalles kefirkorn. Når bakterier og gjær formerer seg, dannes større og flere kefirkorn.

Både kefir og kulturmelk har en frisk og fyldig smak. Smaksmessig skiller likevel kefir seg fra kulturmelk ved sin litt spesielle og runde smak.

Både kefir og kulturmelk skiller seg ved oppvarming. De passer derfor som drikke, i kalde retter eller til baking. Litt syrnet melk i vaffelrøren eller brøddeigen gir en fin aroma.

Både kefir og kulturmelk blir produsert av helmelk. I tillegg finnes det en magrere variant av kulturmelk, nemlig skummet kulturmelk.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.