Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvilken melkevariant skal jeg velge?
  • Hvilken melkevariant skal jeg velge?

Hvilken melkevariant skal jeg velge?

Jeg er en gutt på 12 år som lurer på hvilken melkevariant jeg bør velge? Helmelk, lettmelk eller skummet melk?

PUBLISERT: 13.02.2012

Helsemyndighetene anbefaler at man velger de magre meiriproduktene til daglig. For melk betyr dette at en bør drikke lettmelk, ekstra lett melk eller skummet melk. Alle disse variantene inneholder de samme næringsstoffene som proteiner, kalsium, jod, B12 og B2, men det er fettmengden som varierer. Dette gjør også at de smaker litt forskjellig.

Ekstra lett melk (fra TINE og Q-meieriene) har i tillegg tilsatt vitamin D. Vitamin D er et vitamin som er nødvendig for at kalsium skal bli tatt opp av tarmen vår slik at kroppen kan nyttiggjøre seg det.  

Jeg vil derfor anbefale deg å velge en av disse tre variantene, alt etter hvilken du syns smaker best.

Du kan lese mer om magre meiriprodukter her.

Vi har også skrevet en artikkel om ungdom og hvorfor det er viktig for skjelettet å få i seg nok kalsium, vitamin D og fysisk aktivitet.  

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.