Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Hvordan lager jeg eget smør?

Hvordan lager jeg eget smør?

Jeg skal ha 30 personer til middag og har lyst til å lage eget smør. Kan dere hjelpe meg med en oppskrift? Jeg håpet å kunne lage smøret en til to dager før midagen. Går det greit? Hvordan oppbevarer jeg det i tilfelle?

PUBLISERT: 13.01.2012

Å lage sitt eget smør er morsomt. Da kan du selv bestemme smaken f eks i hvilken grad det skal være salt eller syrnet. Smør kan du nemlig lage av bare kremfløte eller bare seterrømme- eller en blanding av begge.Du kan også tilsette spennende smaker f eks paprika, hvitløk, urter eller honning.

Ønsker du å lage pisket smør et par dager i forveien, må det oppbevares godt tildekket i en temperatur mellom 10 – 15 grader. Dette for at smøret ikke skal bli hardt igjen og samtidig ikke for varmt. Det er mulig du må gi det en omgang med pisking for å få det fluffy og glatt før det serveres gjestene.

Hjemmelaget smør:
6 dl seterrømme eller crème fraîche, orginal 35%
1/2 ts salt ( eller mer)

Visp rømmen/crème fraîche i mikser og la den vispe ved høy hastighet i ca. 10 - 15 minutter, til den skiller seg. La Mikseren gå til smøret har samlet seg. Press deretter ut så mye væske du kan med hendene. Væsken kalles kjernemelk. Det engelske navnet er "buttermelk". I andre land er det et eget handelsprodukt.

Smøret blir mer holdbart om du greier å få ut mest mulig av kjernemelken. Smøret kan også vaskes i kaldt vann. Væsken ( kjernemelken) fremskynder harskingsprosessen. Kjernemelk som blir igjen er fin deigvæske, f eks i gjærbaksten eller vaffelrøre. Kjernemelk kan gjerne fryses ned. Elt inn salt i smøret og smak til hvor mye salt du vil ha.

Av 1 liter seterrømme, crème fraîche eller kremfløte blir det ca. 350 g smør.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.