Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Kan jeg lage egen myse?

Kan jeg lage egen myse?

Hvis du vil lage myse selv kan du lage din egen ferskost, slik at du blir stående igjen med mysen etter at du har silt fra ostestoffet. Her kan du se fremgangsmåten.

PUBLISERT: 13.01.2012

Når melken er skilt ved hjelp av løpeenzym eller syrning, og ostestoffet er tatt ut, står man igjen med en vannaktig væske, kalt myse. Denne består blant annet av melkeproteinstoffene albumin og globulin.

Hvis du vil lage myse selv kan du lage din egen ferskost, slik at du blir stående igjen med mysen etter at du har silt fra ostestoffet.

For å lage ostemasse kan du enkelt gjøre dette ved hjelp av løpe eller surmelk. Søt melk varmes først til ca. 40 grader. Tilsett så 2 ts løpe (kjøpes på apotek) til 3-5 liter melk. La alt stå til det er en tykk gele. Rør lett rundt og varm forsiktig slik at ostemasse og myse skilles godt. Hell alt gjennom et klede som ligger i en sil eller et dørslag.

Man kan også varme søt melk til kokepunktet og røre inn ca. en fjerdedel syrnet melk. La blandingen stå så den skiller godt. Sil som det er beskrevet ovenfor. Væsken du står igjen med nå er mysen. Den faste ostemassen kan du gjerne røre med salt og krydder til fersk ost.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.