Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Matfaglig / Legger du på deg av smoothies?
  • Legger du på deg av smoothies?

Legger du på deg av smoothies?

Kan jeg legge på meg av å drikke smoothies?

PUBLISERT: 13.03.2013

Man kan i teorien legge på seg av hva som helst. Om man går opp i vekt, holder vekten, eller går ned i vekt, er avhengig av energiinntak i form av kalorier og energiforbruk i form av bevegelse.

Er energiinntaket høyere enn forbruket vil du gå opp i vekt, mens vekten vil gå ned dersom du forbruker mer energi enn du tar inn.

Om du legger på deg av smoothies vil altså være avhengig av det totalte inntaket ditt av energi i løpet av en dag. Velger du mager yoghurt eller syrnet melk i smoothien, får du mindre kalorier. Se etter Nøkkelhullsmerket på produktene!

Smoothie kan være godt som et et mellommåltid, etter trening, eller som kveldsmat. Husk at smoothie som er laget med meieriprodukter, f.eks. melk eller yoghurt, gir flere næringsstoffer som kroppen trenger, blant annet kalsium, protein, noen B-vitaminer, jod og fosfor.

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.