Hjem - Spør ekspertene / Spør ekspertene/Skole / Bør barn drikke smaksatt skolemelk?
  • Bør barn drikke smaksatt skolemelk?

Bør barn drikke smaksatt skolemelk?

Er smaksatt skolemelk full av sukker?

PUBLISERT: 13.01.2012

Hvit melk er det sunneste alternativet til hverdags. For barn og ungdommer som ikke liker hvit melk er imidlertid smaksatt melk et godt alternativ. Smaksatt melk inneholder de samme næringsstoffene som vanlig melk. Det vanligste argumentet mot skolemelk med smak av for eksempel kakao er at smaksatt melk er tilsatt sukker. Det finnes mange varianter av smaksatt melk, og det er fullt mulig å velge en variant som ikke er tilsatt sukker, eller en som er tilsatt lite sukker.

Skolemelk med smak
Skolemelkordningen tilbyr nå tre varianter av smaksatt melk i tillegg til ekstra lett melk, lettmelk og laktoseredusert lettmelk: skolemelk med smak av bringebær og kakao. Verken bringebær- eller den ene av kakaovariantene inneholder tilsatt sukker. Den andre kakaovarianten inneholder under 1 % tilsatt sukker. Alle de tre smaksatte variantene er laget på laget på laktoseredusert melk. Det betyr at personer som har laktoseintoleranse kan drikke denne. Vurder hva som er alternativet til skolemelk med smak  før du sier nei til denne.


Mer om skolemelk til matpakken

blog comments powered by Disqus
  • Proteiner Proteiner Gir energi (4 kcal/gram). Bidrar til normal muskelvekst og vedlikehold av skjelettet. Kilder: en porsjon kjøtt, fisk, melk, ost eller et egg.
  • Kalsium Kalsium Bidrar til å opprettholde normal funksjon av skjelett, tenner, muskler og nervesystem. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, spinat, mandler eller sesamfrø med skall.
  • Fosfor Fosfor Bidrar til vedlikehold av skjelett og tenner. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt grove kornprodukter, grovt brød, kjøtt, innmat og belgfrukter.
  • Vitamin B2 Vitamin B2 Kalles også riboflavin. Bidrar til normal funksjon av blant annet energiomsetning, syn, nervesystem og luftveier. Kilder: en porsjon melk, yoghurt, ost, kjøtt og fet fisk.
  • Vitamin B12 Vitamin B12 Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, immunforsvar og nervesystem. Kilder: en porsjon innmat, kjøtt, fisk, melk, yogurt, ost eller et egg.
  • Jod Jod Bidrar til normal funksjon av energiomsetning, hud og nervesystem, og til normal vekst hos barn. Kilder: en porsjon melk, ost, yoghurt, skalldyr og fisk.