Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/1
Neste artikkel 2/

Drømmeår for norske meieriprodukter i 2020

Etter mange år med jevn nedgang i omsetningen av melk snudde det opp ned i 2020. Nordmenns endrede forbruksvarer i pandemien sørget for at omsetningen av norske meieriprodukter økte formidabelt i fjor. Landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad er fornøyd med utviklingen.

Årsoppsummeringen av salgstallene for melk og meieriprodukter i 2020 er oppløftende lesning for norske melkebønder. Salget av norsk melk økte med 2 %, og nordmenn kjøpte 8,6 millioner liter mer norsk melk i 2020 enn året før.

– Det er gledelig at forbruket av norsk melk og ost økte kraftig i 2020. Melk er både sunt og godt, så dette er bra for den enkelte, og det er bra for norsk sjølforsyning, sier landbruks- og matminister Olaug V. Bollestad.

Økning i nesten alle kategorier
I tillegg til melk økte også salget av blant annet norsk ost og yoghurt i fjoråret. Norsk ost hadde en økning på hele 8 prosent. Dette utgjør 6,75 millioner kilo norsk ost. Vi har aldri spist så mye ost som vi gjorde i 2020. Norsk yoghurt økte med nesten 5 prosent.

– Melk og meieriprodukter er en av grunnsteinene i kostholdet vårt og bidrar med blant annet jod, kalsium og B-vitaminer som vi trenger å få i oss hver dag. Helsemyndighetene anbefaler i sine kostråd at vi får i oss tre porsjoner melk og magre meieriprodukter hver dag, og økningen vi har sett i 2020 kan ha ført til at flere får i seg anbefalt mengde, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Les også: Dette er merkeordningen "3 om dagen"

Anbefaler «3 om dagen»
Det nasjonale kostrådet om meieriprodukter anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. For å bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod anbefales 3 porsjoner magre eller lette meieriprodukter, i tillegg bør minst 2 av 3 porsjoner være melk eller yoghurt. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.

– I 2020 har nordmenn virkelig fått øynene opp for de gode norske meieriproduktene. 3 om dagen er et enkelt og godt råd som mange kan ha bruk for og som kan guide forbrukerne i retning av et sunt og variert kosthold, sier Berg Hauge i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Kategori

Totalt salg 1000 liter/kg

Prosent endring

Norsk melk

436.905

+ 2,0 %

Melk inkl. import

442.565

+ 1,7 %

 

 

 

Norsk ost

91.309

+ 8,0 %

Ost inkl. import

109.259

+ 8,4 %

 

 

 

Norsk yoghurt

51.932

+ 4,9 %

Yoghurt totalt

58.046

+ 4,4 %

 

 

 

Rømme

20.723

+ 5,6 %

Fløte

30.806

+ 2,6 %

 

 

 

Norsk smør

19.821

+ 3,0 %

Smør inkl. import

20.319

+ 3,9 %

Kilde: Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Alle tall i 1000 liter/kilo.

Les også: Derfor anbefaler Helsedirektoratet 3 om dagen

Fakta

"3 om dagen"- merkeordningen

Opplysningskontoret for Meieriprodukter har laget et «3 om dagen»-merke slik at det blir enklere for deg som forbruker å vite hvilke produkter det er lurt å velge.

  • Merket gjelder kun for melk og meieriprodukter
  • Merket bygger på Helsedirektoratets kostrådet, og dermed en helsemessig argumentasjon om verdien av tre porsjoner meieriprodukter daglig
  • Merket formidler spesifiseringen av kostrådet om 3 porsjoner meieriprodukter hver dag
  • Merket skal kun brukes på magre, eller lette produkter 
  • Merket skal brukes på det som kan regnes som hverdagsprodukter for folk flest, og ikke på produkter som først og fremst er ingrediens- og matlagingsprodukter
  • Melk.no eier merket og bestemmer vilkårene for bruk av merket

Kontakt oss gjerne for mer informasjon på 3omdagen@melk.no