Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

3 om dagen

Med 3 porsjoner magre og lette meieriprodukter kan du bidra til å sikre ditt daglige anbefalte inntak av jod og kalsium.

Hei! Her kan du velge innholdstype
Smilende kvinne som spiser yoghurt med bær

Derfor anbefaler Helsedirektoratet 3 om dagen

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?
Grønn tallerken med brødskive med ost og agurkskiver, yoghurt med blåbær og et glass melk

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Grå tallerken med brødskive med ost og grønn paprika, skål med rosa yoghurt med bær og musli og et glass melk

Så enkelt får du i deg 3 om dagen!

Tre porsjoner magre meieriprodukter kan bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold.
Lys grå tallerken med knekkebrød med brunost, en skål yoghurt med blåbær på toppen og et glass melk

Hvilke matvarer kan få "3 om dagen"-merket?

Regnes både cottage cheese og brunost som magre meieriprodukter?
Knekkebrød med gulost og spirer, en skål med yoghurt, blåbær og musli og et glass syrnet melk

Merkeordningen "3 om dagen"

Nå kommer det snart en "3 om dagen"-merkeordning som kan brukes på utvalgte meieriprodukter, og i annen kommunikasjon.
Grå tallerken med brødskive med gulost og spirer, yoghurt ed blåbær og et glass sjokolademelk

Derfor er det lurt å spise etter kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er laget av landets fremste eksperter innenfor kosthold.

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.