3 om dagen

Ved å la 3 porsjoner meieriprodukter være en del av ditt daglige kosthold får kroppen din påfyll av både kalsium, proteiner, vitamin B12 og B2, fosfor og jod. 3 om dagen kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt og to skiver med ost.

Hei! Her kan du velge innholdstype
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Frokostgrøt

Våre beste frokostgrøter

Grøt til frokost er den perfekte måten å starte dagen på. Grøt laget på melk og korn gir deg blant annet fiber, vitaminer, mineraler og proteiner av god kvalitet. Den metter godt og ikke minst - smaker deilig!
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
Et hvitt avlangt fat med en brødskive med gulost, paprika og agurk, en kopp med naturell yoghurt med bær og et glass melk ved siden av.

Så enkelt får du i deg 3 om dagen!

Tre porsjoner melk og meieriprodukter kan bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold.
Grove vafler

Grove vafler

Grove vafler er et ypperlig alternativ til vanlige brødskiver.

Grove vafler

Grove vafler passer godt i matpakken. Du kan også nyte nystekte vafler til både frokost, lunsj og kveldsmat eller som et mellommåltid.

20 - 40 min enkel

Hva er dine 3 om dagen?

Ta denne uformelle testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Kjøleskapsgrøt med yoghurt

7 frokoster som gir en god start på dagen

Disse 7 fristende frokostoppskriftene er både raske, enkle og skikkelig gode.
Melk, yoghurt og brunost

Melk, yoghurt og ost er mer enn bare næringsstoffer

Meieriprodukters næringsverdi er mer enn summen av næringsstoffene – hva betyr det?
Mager pai med cottage cheese og grønnsaker

9 saftige retter med cottage cheese

Få i deg gode proteiner gjennom dagen ved å bruke cottage cheese til frokost, lunsj eller middag.
shutterstock_118885102

Melk er godt for tenner, muskler og skjelett

Melk og meieriprodukter inneholder næringsstoffer som vi bør få i oss hver dag. Noen av disse næringsstoffene er spesielt viktige for å styrke og vedlikeholde tenner, muskler og skjelett.

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Lapper med kvarg og bær

Grove lapper

Sveler med grovt mel er en god erstatning for brød til frokost eller kveldsmat.

Grove lapper

Lapper med grovt mel er en god erstatning for brød til frokost, lunsj eller kveldsmat.

40 - 60 min enkel
Vafler med rømme

Dette kan du putte i vaffelrøren

Har du melk, yoghurt, syrnet melk eller rømme som har gått ut på dato? Eller kanskje du har rester av grøt i kjøleskapet? Ikke kast det, bruk det til vafler!

Test din frokost!

Får du i deg nok næringsstoffer? Frokostkalkulatoren viser deg hvor sunn frokosten din er.

smoothies_lettlettere

Den ultimate smoothieguiden

10 tips til den perfekte smoothie og en rekke oppskrifter.
Yoghurtdressing

Slik bruker du meieriprodukter i dressinger

Her finner du en guide til både næringsinnhold og bruksområder for ulike meieriprodukter som er velegnet å bruke som base i dressing og dipp.
Grove pannekaker med havregryn

Grove pannekaker med havregryn

Grove pannekaker med havregryn er rike på fiber og metter godt. Disse kan spises både varme og kalde.

Grove pannekaker med havregryn

Havregryn er rik på fiber også metter det godt, og ikke minst gir det pannekakene ekstra god smak. 

40 - 60 min enkel
Grove pizzavafler

Grove pizzavafler

Dette er det som kalles vafler med en vri! Perfekt til kveldskosen eller som en enkel middag.

Grove pizzavafler

Disse vaflene vil nok skape begeistring både hos store og små. Hva med å prøve de til kveldskosen en dag? De gjør seg også godt som en overraskelse i matpakken. 

20 - 40 min enkel
To glass med ismocca

Ismocca

Hvorfor ikke prøve denne fyldige og kalde iskaffen i sommervarmen?

Ismocca

Dessert og kaffe i samme glass. Bland deg en deilig ismocca med vaniljeis og nyt!

under 20 min lett
Fransk ostesuppe

7 gode vegetarsupper

Har du innført en kjøttfri dag, og trenger tips til gode retter du kan lage? Lag en deilig suppe!

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer.  Kalkulatoren er for voksne over 19 år.

Ostesuppe

Ostesuppe

Denne ostesuppen lages på under en halvtime. Godt til middag, lunsj eller som forrett.

Ostesuppe

Denne ostesuppen lages på under en halvtime. Godt til middag, lunsj eller som forrett. Kombiner gjerne med hvitt kjøtt eller fisk.

under 20 min enkel
Kaffe on the rocks

Kaffe on the rocks

Her får du en herlig oppskrift på en forfriskende iskaffe. Prøv den!

Kaffe on the rocks

Hvorfor alltid drikke kaffen varm? Her får du en herlig oppskrift på en forfriskende iskaffe. Prøv den!

under 20 min enkel