Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Brød med gulost og brunost, yoghurt og et glass melk

Får du i deg nok jod?

Undersøkelser viser at mange nordmenn ikke får i seg nok av det viktige mineralet jod. Er du i faresonen?
Kilder til jod; meieriprodukter, hvit fisk, fiskekaker, egg og salt

Hvordan får jeg nok jod?

Les mer om hvorfor jod er så viktig for oss, og hvordan du og familien får i dere nok.
En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Pålegget som gir deg jod

Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du få i deg jod.
Brødskive med fiskekake

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
Melk, yoghurt og brunost

Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Meieriprodukter vil være en viktig kilde til jod i fremtiden ifølge debattinnlegg fra Nasjonalt råd for ernæring hos forskning.no
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.
Ulike brunoster på fat

Inneholder brunost jern og jod?

Brunost har en lang historie i Norge, og jern og jod er to viktige nøkkelord i et historisk perspektiv.
Dame med mørkt hår og briller som sitter på kafe og leser og drikker kaffe fra en hvit kopp.

Urovekkende lavt jodinntak blant norske kvinner

En ny rapport fra Nasjonalt råd for ernæring viser at deler av befolkningen får såpass lite jod at det er behov for akutte tiltak.
Ser armen til en mann som sitter ved et bord med en fjøl med to halverundstykker med skinke og salat og et glass melk.

Er jodmangel et problem igjen?

Før 1950-tallet var struma et helseproblem i Norge. Endringer i nordmenns kosthold skaper nå bekymring igjen.
grøt med melkeglass

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter.
Fiskeboller i hvit saus med gulrøtter, poteter og brokkoli.

For lavt inntak av jod i Norden

Vi har for få kilder til jod i kosten og de nordiske landene må gå sammen om å øke inntaket, mener forsker.