Gravide og ammende

Mange gravide lurer på hva de kan spise når de er gravide. Vi har samlet artikler som gir deg råd om svangerskapskvalme og hvilke oster du trygt kan spise i graviditeten. Det kan også være lurt å være bevisst på kostholdet ved amming, ettersom mange kvinner får stor appetitt i ammeperioden. Dette fordi kroppen har et høyere energiforbruk og man skal produsere morsmelk til barnet.

Emner

Gravid kvinne som sitter i sofaen med et glass melk og litt god mat.

Jod er viktig for deg som er gravid eller ammende

De fleste gravide er klar over at de bør ta tilskudd av folat, men mange er ikke klar over at det også er viktig å få i seg nok jod. Jod er nødvendig for fosterets utvikling, og ny forskning viser at halvparten av gravide i Norge får for lite.
Dame med en skål med melk

Så mye melk trenger du som er gravid eller ammer

Gravide og de som ammer har økt behov for flere næringsstoffer, blant annet kalsium. Melk og meieriprodukter er de viktigste kildene til kalsium.
Dame som ammer babyen sin.

Hva bør jeg spise når jeg ammer?

Mange blir mer sultne når de ammer. Det er fordi kroppen trenger mer energi og vitaminer for å produsere næringsrik melk til babyen.
Gravid kvinne som sitter i gresset og smiler.

Urovekkende lavt jodinntak blant gravide

Ny forskning viser at inntak av jod er bekymringsfullt lavt blant mange gravide i Norge.
Gravid dame som sitter i sofaen og spiser musli med melk og bær.

Dette bør du spise når du er gravid

Gravide har økt behov for de fleste næringsstoffer, blant annet kalsium, jod og folat. Her får du vite hvilken mat som gir deg disse næringsstoffene.
Knekkebrød med brunost og et glass melk

Derfor bør du drikke melk når du er gravid

Melk er en av få kilder til både jod og kalsium, som er spesielt viktig for gravide. I tillegg gir melken deg proteiner av høy kvalitet, B-vitaminer og fosfor.
Trefat med fire forskjellige typer oster og kjeks.

Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster og myke oster.