Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Sunn vekt

Magre meieriprodukter med mye proteiner gir deg mange næringsstoffer og kan være bra slankemat. Her kan du lese mer om proteiner og sunn vekt.

Hei! Her kan du velge innholdstype
cottage cheese på knekkebrød

Proteinrike meieriprodukter kan være bra slankemat

Det finnes holdepunkter for at proteinrike meieriprodukter er gunstige om du ønsker å gå ned i vekt.

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer.  Kalkulatoren er for voksne over 19 år.

Tre råd til deg som vil ned i vekt – og holde den

Spis sunn mat, vær aktiv og følg med på vekten. Det er anbefalingen fra eksperten på vektnedgang. Å forebygge vektøkning er viktig og forklaringen får du her.
Croque Madame med speilegg

5 proteinrike oppskrifter

Her finner du sunne oppskrifter som er rike på protein. Dette er enkel mat som egner seg godt før og etter trening eller som mellommåltid.
Glass med yoghurt og bær helles over

Yoghurt er god slankemat

Mange studier viser at yoghurt med fordel kan inngå i kostholdet når du slanker deg.
Kvinne i treningsklær holder en skål med cottage chesse og bær

Slik får du enkelt i deg proteiner

Ved å handle helt vanlige dagligvarer i en matbutikk kan du veldig enkelt få tak i proteinrik mat – du trenger ikke spesialprodukter.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.
Professor Truls Raastad med treningsmanual

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.
Mager pai med cottage cheese og grønnsaker

9 saftige retter med cottage cheese

Få i deg gode proteiner gjennom dagen ved å bruke cottage cheese til frokost, lunsj eller middag.

Tips til deg som vil opp i vekt

For noen kan det være en utfordring å gå opp vekt, og holde vekten. Nøkkelen er å bruke tid og ta et steg av gangen. Her finner du noen tips på veien mot målet.
Is med cottage cheese

Proteiner på pinne

Jordbærispinner med cottage cheese.

Proteiner på pinne

Disse ispinnene smaker litt som jordbærsmoothie. De inneholder også cottage cheese som er mager og svært proteinrik, noe som gjør ispinnen til et deilig alternativ før eller etter trening.

over 60 min enkel
Mor med melkeglass og datter med rundstykke med brunost

Frokost gir energi i hverdagen – i dobbelt forstand

Melk inneholder karbohydrater og proteiner som gir energi, og kalsium, jod, B2, B12 og fosfor bidrar til normal energiomsetning.
glass med yoghurt, bær og granola

Hvordan påvirker meieriprodukter vekten min?

Det å spise meieriprodukter kan være gunstig for dem som ønsker å ned i vekt. Det gjelder yoghurt spesielt.
Kvinne som drikker melk

Melk er mer enn kalorier

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt.

Hvor mye og hvor fort skal du gå ned i vekt?

Går du for raskt ned i vekt risikerer du at kroppen ikke klarer å tilpasse seg den nye vekten.
Kyllingbryst med ostesaus og blandede grønnsaker.

Dagsmeny for kvinner - 2100 kcal

Denne menyer viser hvor du som kvinne bør spise hver dag for å holde vekten.
Hjertesalat med bulgur

Dagsmenyer som hjelper deg å holde vekten eller gå ned i vekt

Disse kaloriberegnede dagsmenyene hjelper deg med hva og hvor mye du kan spise!
Kokt laks med poteter og grønnsaker.

Dagsmeny for menn - 2100 kcal

Denne dagsmenyen viser hvor mye kalorier en mann trenger per dag for å gå ned i vekt.
Middagstallerken med stekt laks, poteter, agurksalat og rømme.

Dagsmeny for menn - 2600 kcal

Denne menyen viser hvor mye en normalvektig mann bør spise hver dag for å holde vekten stabil.