Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/92
Neste artikkel 2/

Tre råd til deg som vil ned i vekt – og holde den

Skrevet av Mona Bjelland

Spis sunn mat, vær aktiv og følg med på vekten. Det råder Professor Jøran Hjelmesæth, som er ekspert på vektnedgang. Forklaringen hans får du her.

Jøran Hjelmesæth er leder ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold, og professor ved Universitet i Oslo. På spørsmål om det er vanskelig å gå ned i vekt svarer han nei.

- Det er ganske enkelt å gå ned i vekt. Problemet er å holde seg der etterpå. De fleste klarer fint å gå ned i vekt ved å spise mindre. Problemet er at man ikke klarer å stabilisere det, utdyper han.

- Spis sunn mat og vær i fysisk aktivitet regelmessig. Ha bedre helse og vektstabilisering som mål, ikke vektreduksjon, anbefaler han.

Her kan du regne ut din BMI og finne ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Skreddersydde menyer tilpasset ditt kaloribehov får du også.

Hvorfor er det så mange som ikke lykkes?

Det har sin forklaring.

- Kroppen din oppfatter slanking som en farlig sultsituasjon. Den kompenserer med å gi deg større sultfølelse, og, ikke minst, redusert forbrenning, forklarer Hjelmesæth.

Han mener at det må være opptil hver enkelt person å avgjøre hvor mye vekt man velger å miste. Det følger nemlig med et visst ansvar å miste mange kilo:

- Jo mer du går ned i vekt, jo vanskeligere er det å holde den. Det er fordi kroppen går i et slags forsvar – et «spareblussmodus», forklarer Hjelmesæth.

Viktigst å forebygge vektøkning

Professor Jøran Hjelmesæth mener det er en myte at man må gå langsomt ned i vekt. De som går ned mest de første to til tre månedene klarer seg best på sikt. Han peker på at det viktigste for å gå ned i vekt er å unngå energitett mat med mye fett og sukker.

- Det du som overvektig bør gjøre er å forebygge vektøkning, og heller anstrenge deg for å beholde vekten du har nå. Det gjør du ved å være i mer fysisk aktivitet, og ved å følge de gode, norske kostrådene, sier Hjelmesæth.

Tre gode råd

Professoren har tre råd til de som ønsker å gå ned i vekt – og holde den:

1. Vær i moderat fysisk aktivitet hver dag, en time holder. Det vil øke forbrenningen din.

2. Spis regelmessig og ta deg tid til frokost hver eneste dag.

3. Våg å veie deg minst ukentlig og ta konsekvensene av det vekta viser. Har du gått litt opp i vekt, så gjør det du må for å gå ned igjen, avslutter han.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Helsemyndighetenes kostråd for meieriprodukter er: La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.

Med et daglig inntak av magre meieriprodukter menes tre porsjoner. For å dekke jodinntaket bør minst to av disse være melk, syrnet melk eller yoghurt.

En porsjon kan være:

  • et glass melk eller syrnet melk (2 dl)
  • et lite beger yoghurt (ca. 125 g)
  • en porsjon cottage cheese, kvarg, skyr eller lignende (ca. 100 g)
  • en porsjon frokostblanding med melk eller yoghurt naturell
  • en porsjon havregrøt med melk
  • en brødskive med to skiver lettost (20 g ost)