Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Kosthold ved trening

Det er lurt å tenke på det du spiser og drikker for å få mest ut av treningen. Her finner du tips til mat som gir deg påfyll av gode byggeklosser.

Croque Madame med speilegg

5 proteinrike oppskrifter

Her finner du sunne oppskrifter som er rike på protein. Dette er enkel mat som egner seg godt før og etter trening eller som mellommåltid.
Treningsjente med et glass melk

Hvorfor er melk smart etter trening?

Melk gir deg enkelt påfyll av smarte byggeklosser etter en treningsøkt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Treningssmoothie

Treningssmoothie

Deilig smoothie som gir godt påfyll etter trening.

Treningssmoothie

 Etter en treningsøkt er det viktig at kroppen får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske. Få påfyll med en sunn og god smoothie.

under 20 min enkel
Professor Truls Raastad med treningsmanual

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.
Frokostsmoothie

Frokostsmoothie

Litt frokost er bedre enn ingenting.

Frokostsmoothie

Ikke alle er like glad i å spise frokost. Orker du bare litt mat om morgenen kan en smoothie til frokost være nok til å sette kroppen i gang. Da får du den energien du trenger til du er klar for et litt større måltid. 

under 20 min enkel
Is med cottage cheese

Proteiner på pinne

Jordbærispinner med cottage cheese.

Proteiner på pinne

Disse ispinnene smaker litt som jordbærsmoothie. De inneholder også cottage cheese som er mager og svært proteinrik, noe som gjør ispinnen til et deilig alternativ før eller etter trening.

over 60 min enkel
Milkshake med basilikum og eple.

Milkshake med basilikum og eple

En frisk, ny og spennende smak på milkshaken!

Milkshake med basilikum og eple

Prøv en ny smakskombinasjon i milkshaken. Grønt eple og basilikum gir en frisk, ny og spennende smak.

under 20 min enkel
Chai latte

Chai latte

Er du en av dem som lar frokosten kun bestå av en kopp te eller kaffe? Ved å tilsette melk i teen vil den inneholde flere næringsstoffer....

Chai latte

Er du en av dem som lar frokosten kun bestå av en kopp te eller kaffe? Ved å tilsette melk i teen vil den inneholde flere næringsstoffer - For litt frokost er bedre enn ingen frokost.

under 20 min enkel
Jordbærsmoothie med banan

Jordbærsmoothie med banan

Utmerket som mellommåltid eller som en sunn dessert.

Jordbærsmoothie med banan

Det enkle er ofte det beste og denne smoothien er laget på 1-2-3. Utmerket som mellommåltid eller som en sunn dessert.

under 20 min enkel
Havregrøt med blåbær og et glass melk

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.
Frokostsmoothie med mango

Frokostsmoothie med mango

Mangler du matlyst om morgenen? Da er smoothie tingen!

Frokostsmoothie med mango

Mangler du matlyst om morgenen? Da er smoothie tingen! Prøv denne forfriskende smoothien med mango, yoghurt og havregryn.

under 20 min enkel
Friskus-smoothie

Friskus-smoothie

En frisk og oppkvikkende lysegrønn smoothie.

Friskus-smoothie

En frisk og oppkvikkende lysegrønn smoothie med yoghurt, stangselleri, grønn paprika og ruccola.

under 20 min enkel
Varm melk med ingefær

Varm melk med ingefær

Rennende nese eller bare kald i hele kroppen - da bør du prøve denne oppskriften og kjenne at varmen kommer tilbake....

Varm melk med ingefær

Rennende nese eller bare kald i hele kroppen. Da bør du prøve denne varme melken med ingefær og peppermynte og kjenne at varmen kommer tilbake.

under 20 min enkel

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer.  Kalkulatoren er for voksne over 19 år.

Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Jorunn Sundgot-Borgen som hviler hodet i høyre hånd og smiler.

Professor Jorunn Sundgot-Borgen: – Det viktige er ikke hvordan kroppen presenteres, men at den fungerer

Gled dere over alt dere faktisk mestrer i hverdagen, fremfor å tenke for mye på hvordan kroppen ser ut, er oppfordringen fra professor Jorunn Sundgot-Borgen .
Et glass sjokolademelk, en proteinbar, en banan, et treningshåndkle og en manual.

Raskere tilbake i væskebalanse med melk

Hard trening eller trening i varmt vær kan gi dehydrering. Melk kan være en effektiv rehydreringsdrikk.