Kosthold ved trening

Det er lurt å tenke på det du spiser og drikker for å få mest ut av treningen. Her finner du tips til mat som gir deg påfyll av gode byggeklosser.

Emner

Croque Madame med speilegg

5 proteinrike oppskrifter

Her finner du sunne oppskrifter som er rike på protein. Dette er enkel mat som egner seg godt før og etter trening eller som mellommåltid.
Treningsjente med et glass melk

Derfor er melk smart etter trening

Melk gir deg enkelt påfyll av smarte byggeklosser etter en treningsøkt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
En dame som står på et kjøkken og smiler med et glass melk i hånden.

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.

Treningssmoothie

Deilig smoothie som gir godt påfyll etter trening.

Treningssmoothie

 Etter en treningsøkt er det viktig at kroppen får tilført det den trenger av næringsstoffer og væske. Få påfyll med en sunn og god smoothie.

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING
Professor Truls Raastad står med ryggen mot et speil og løfter en manual med den ene armen.

- Du trenger ikke proteintilskudd

Ny forskning viser at vanlig melk gir like stor effekt på musklene som proteintilskudd.

Frokostsmoothie

Ikke alle er like glad i å spise frokost, og det er helt greit. Men, litt mat om morgenen er bedre enn ingenting. En smoothie til frokost er nok til å sette kroppen i gang og gi deg den energien du trenger til du er klar for et litt større måltid. 

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Proteiner på pinne

Jordbærispinner med cottage cheese.

Proteiner på pinne

Disse ispinnene smaker litt som jordbærsmoothie. De inneholder også cottage cheese som er mager og svært proteinrik, noe som gjør ispinnen til et deilig alternativ før eller etter trening.

over 60 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Basilikum- og epleshake

En frisk, ny og spennende smak på milkshaken!

Basilikum- og epleshake

Prøv en ny smakskombinasjon i milkshaken. Grønt eple og basilikum gir en frisk, ny og spennende smak.

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Chai latte

Er du en av dem som lar frokosten kun bestå av en kopp te eller kaffe? Ved å tilsette melk i teen vil den inneholde flere næringsstoffer....

Chai latte

Er du en av dem som lar frokosten kun bestå av en kopp te eller kaffe? Ved å tilsette melk i teen vil den inneholde flere næringsstoffer - For litt frokost er bedre enn ingen frokost.

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Jordbærsmoothie med banan

Utmerket som mellommåltid eller som en sunn dessert.

Jordbærsmoothie med banan

Det enkle er ofte det beste og denne smoothien er laget på 1-2-3. Utmerket som mellommåltid eller som en sunn dessert.

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Kyllingsalat med avokado og cottage cheese

En deilig og fristende salat som kan få frem mange sommerfølelser.

Kyllingsalat med avokado og cottage cheese

En deilig og fristende salat som kan få frem mange sommerfølelser. Fyll den med alt som minner om solfylte stunder.

under 20 min lett
FORHÅNDSVISNING
Forside treningsdagbok. Bilde av dame som løper.
Informasjonsmateriell

Treningsdagbok

Her får du gode treningsråd og inspirasjon, råd om hva du bør spise i forbindelse med treningen samt oppskrifter på sunn og god mat.

Informasjonsmateriell

Treningsdagbok

Tusen takk
Gå til bestilling
Informasjonsmateriell

Treningsdagbok

Les mer Bestill
Havregrøt med blåbær og et glass melk

Dette bør du spise før trening

Før trening er det smart å spise mat som inneholder både karbohydrater og proteiner.

Varm melk med ingefær

En oppkvikkende varianten.

Varm melk med ingefær

Rennende nese eller bare kald i hele kroppen. Da bør du prøve denne varme melken med ingefær og peppermynte og kjenne at varmen kommer tilbake.

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Test ditt jod-inntak

Visste du at jod er viktig hele livet, både for barns utvikling og for din egen forbrenning?

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer tilpasset deg.

Havrepannekaker

Hva vekker ikke barndomsminnene mer enn varme pannekaker med blåbær?

Havrepannekaker

Pannekaker med blåbær er aldri feil. Disse faller nok i smak hos både stor og små. 

20 - 40 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Bananpannekaker

Deilige, tykke, næringsrike pannekaker som passer perfekt til frokost, etter trening eller til kvelds.

Bananpannekaker

Deilige, tykke, næringsrike pannekaker som passer perfekt til frokost, lunsj eller etter trening. 

under 20 min enkel
FORHÅNDSVISNING
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.

Grove vafler

Grove vafler er et ypperlig alternativ til vanlige brødskiver.

Grove vafler

Grove vafler passer godt i matpakken. Du kan også nyte nystekte vafler til både frokost, lunsj og kveldsmat eller som et mellommåltid.

20 - 40 min enkel
FORHÅNDSVISNING
Jorunn Sundgot-Borgen som hviler hodet i høyre hånd og smiler.

Professor Jorunn Sundgot-Borgen: – Det viktige er ikke hvordan kroppen presenteres, men at den fungerer

Gled dere over alt dere faktisk mestrer i hverdagen, fremfor å tenke for mye på hvordan kroppen ser ut, er oppfordringen fra professor Jorunn Sundgot-Borgen .
Et glass sjokolademelk, en proteinbar, en banan, et treningshåndkle og en manual.

Raskere tilbake i væskebalanse med melk

Hard trening eller trening i varmt vær kan gi dehydrering. Melk kan være en effektiv rehydreringsdrikk.