Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor er melk smart etter trening

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Du som trener er kanskje ekstra opptatt av å spise riktig for å få mest mulig ut av treningen. Da er det lurt å få i deg nok av både karbohydrater og proteiner. Tenk også på hvilke matvarer du får proteinene fra. Melk inneholder proteiner av god kvalitet og elektrolytter som bidrar til å gjenopprette væskebalansen.

Du kommer langt ved å ha et sunt og variert kosthold når du trener, og det er flere gode grunner til å drikke melk også etter trening.

Melkeproteiner har god kvalitet

De aller fleste får faktisk i seg nok proteiner ved å spise og drikke helt vanlig mat som grovt brød og grove kornprodukter, magre kjøttprodukter, fisk, belgvekster, melk og meieriprodukter, selv om de trener mye.

Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Noen av aminosyrene er viktigere enn andre fordi vi ikke kan produsere dem i kroppen, og må derfor få dem i oss gjennom mat og drikke. Disse kalles essensielle aminosyrer. 

Grovt sett har animalske matvarer som kjøtt, fisk, melk og egg høyere andel av essensielle aminosyrer, sammenlignet med vegetabilske matvarer. Det er lurt å spise variert for å sikre at du får i deg alle de forskjellige aminosyrene kroppen trenger. Når det gjelder melkeproteinene så består disse av to hovedgrupper, kaseiner og myseproteiner. Disse proteinene inneholder tilsammen alle de essensielle aminosyrene som vi trenger, og bidrar til muskelvekst og reparasjon etter trening.

Professor Truls Raastad sier derfor at man ikke trenger å ta tilskudd av proteiner, helt vanlig mat som melk er bra nok. Les intervjuet med Truls Raastad her.

Hvorfor er melk smart etter trening?

I tillegg til å inneholde proteiner av god kvalitet, gir melk deg også litt karbohydrater som bidrar til å fylle opp glykogenlagrene. Glykogen er et karbohydrat som blir brukt som energi under treningen.

Melk er dessuten en viktig kilde til kalsium, jod, B2, B12, kalium og fosfor og består av om lag 87 prosent vann. Melkens innhold av vann og elektrolytter gjør at den bidrar til å gjenopprette væskebalansen i kroppen etter trening. Dette gjør melk til et smart og enkelt alternativ etter trening.

Les mer om hvorfor du trenger karbohydrater i forbindelse med trening.

Lette måltider som gir deg smart påfyll etter trening:

 Les også: Hvor mye proteiner trenger jeg?

Fakta

Visste du at… de færreste trenger proteintilskudd for å få nok proteiner? Et sunt og variert kosthold med nok vanlig mat som inneholder gode proteinkilder er tilstrekkelig for de fleste.

Dette er vanlig mat som er gode kilder til protein

  • melk og meieriprodukter
  • grovt brød og grove kornprodukter
  • magre kjøttprodukter
  • egg
  • bønner, linser og nøtter
  • fisk