Neste artikkel 2/

Derfor er melk smart etter trening

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Vi trenger proteiner hver dag, blant annet for å bygge og vedlikeholde muskler. Du som trener er kanskje ekstra opptatt av å spise riktig for å få mest mulig ut av treningen. Da er det lurt å få i deg nok proteiner, og å tenke på hvilke matvarer du får proteinene fra. Du trenger nemlig noen proteiner mer enn andre.

Animalske proteiner har god kvalitet

Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Noen av aminosyrene er viktigere enn andre fordi vi ikke kan produsere dem i kroppen, og må derfor få dem i oss gjennom mat og drikke. Grovt sett har animalske matvarer som kjøtt, fisk, melk og egg høyere andel av disse aminosyrene, sammenlignet med vegetabilske matvarer som frukt, kornprodukter og nøtter. Proteiner har god kvalitet når de inneholder en god sammensetning av aminosyrer. Det er derfor lurt å spise variert for å sikre at du får i deg alle de forskjellige aminosyrene kroppen trenger. Les mer om hvor mye proteiner du trenger.

Hvorfor er melk smart etter trening?

I tillegg til å inneholde proteiner av god kvalitet, gir melk deg også litt karbohydrater som bidrar til å fylle opp glykogenlagrene. Glykogen er karbohydrater som blir brukt som energi under treningen. Melk er dessuten en viktig kilde til kalsium, jod, B2, B12 og fosfor. Dette gjør melk til et smart og enkelt alternativ etter trening. Les mer om hvorfor du trenger karbohydrater i forbindelse med trening.

Lette måltider som gir deg smart påfyll etter trening:

Visste du at… de færreste trenger proteintilskudd for å få nok proteiner? Et sunt og variert kosthold med nok vanlig mat som inneholder gode proteinkilder er tilstrekkelig for de fleste. Spiser du grovt brød og grove kornprodukter, magre kjøttprodukter, belgvekster, melk og meieriprodukter, får du sannsynligvis nok proteiner.

Innholdsrådgiver - Master i samfunnsernæring

Terese Glemminge Arnesen

Hei!

Lurer du på hva du skal spise når du trener? Eller kanskje du trenger hjelp til å spise sunnere?