Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Kosthold for barn og unge

Melk og meieriprodukter bidrar med mange næringsstoffer i barns kosthold. Her kan du lese mer om kosthold for barn.

Lag din egen lunsj(reklame)

Konkurranse for elever i ungdomsskolen
Barn som spiser knekkebrød med brunost

Brunost og yoghurt i matpakken gir barna jod

Barn trenger nok jod for å vokse og utvikle seg normalt, og meieriprodukter og fisk er de største jodkildene i barnas kosthold. Derfor kan det være smart å la barna få brunost, prim og yoghurt i matpakken.

Jod er viktig for barn

Enkelte næringsstoffer er det få kilder av i kostholdet vårt, og det er ekstra viktig å tenke på om barnet får i seg nok. Jod et er av disse.

Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Det kan være et godt alternativ for mange.

Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

I pubertetsårene utvikles skjelettet i et høyt tempo og det er da vi har størst mulighet til å danne et sterkt skjelett.

Yoghurt er ingen sukkerbombe for barn

Yoghurt bidrar med lite sukker i barns kosthold, men flere viktige næringsstoffer som barn i vekst trenger.
Ungdomsgutt som sitter foran en pc-skjerm.

Så mye melk trenger ungdom

I ungdomsårene vokser kroppen mye, og behovet for næringsstoffer og sunn mat er stort. Melk og meieriprodukter gir flere viktige næringsstoffer.
LIten gutt drikker melk av glass.

Når skal barn begynne å drikke melk?

Barn kan drikke melk fra de er 12 måneder gamle, og inntil 5 dl om dagen. De bør få skummet, ekstra lett eller lettmelk.

Et lett måltid på kvelden kan være et godt alternativ for mange

Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen.
Vafler med rømme og bær

Bursdag i barnehagen - hva kan vi ta med?

Her får du forslag til en rekke sunne retter som kan bli vel så populære hos barna ved bursdagsfeiringer.
Et glass melk og proteinpulver

Ungdom trenger ikke proteinpulver

De aller fleste klarer fint å innta nok proteiner gjennom vanlig mat og drikke, hvis de er bevisste på hva de spiser, og når.
Jente spiser yoghurt med mor

Et sterkt skjelett bygges i tenårene

I tenårene er det to år ungdom har en unik mulighet til å styrke skjelettet sitt for livet.
Mor heller smoothie i glass til datter

3 tips til hvordan være et sunt forbilde for barna

Barn og unge trenger forbilder som forteller dem at vanlig mat er bra nok. Som forelder er du viktigere enn du tror!
Tenåringsjente

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier for å leve. Lær dem hva et sunt kosthold er før Internett gjør det.
Baby spiser yoghurt

Opptil 15 forsøk før barnet liker en ny smak

Helsedirektoratet anbefaler at barn får prøvesmake mat opptil 15 ganger for å venne seg til nye smaker.
Jente sitter i et vindu og spiser yoghurt

Yoghurt bidrar med lite tilsatt sukker blant 4-åringer

Yoghurt bidrar med lite tilsatt sukker blant 4 åringer i følge Ungkost-undersøkelsen
Liten gutt som åpner matboksen sin.

Hva skal små barn spise?

Barn vokser raskt på kort tid og har et stort behov for næringsstoffer.
Fire ungdommer med t-skjorter med bilde av skjelett på som hopper og smiler.

Barn og unge i Norge får fortsatt for lite kalsium

Halvparten av norske barn får ikke i seg nok kalsium, i følge en ny kostholdsundersøkelse. Det gjelder spesielt jentene.
Tre ungdomsjenter som sitter i sofaen og spiser sammen.

Hva betyr mest for ungdommenes kosthold?

Foreldrenes matvaner og egen mestringsfølelse påvirker hva barna spiser på skolen.
Liten gutt som sitter på gulvet og smiler med en bamse i armene.

Så mye melk trenger barn

Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling.
Pent dekket frokostbord.

Barn og unge spiser mindre sukker

Resultatene fra Ungkost 3 viser at kostholdet til norsk barn og ungdom har blitt bedre, men det er fortsatt utfordringer å ta tak i.