Melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter.

Hei! Her kan du velge innholdstype
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal utvikling av sentralnervesystemet hos små barn.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Gulrotkake med ostekrem

10 herlige langpannekaker

Trenger du en langpannekake til dugnaden, skoleavslutningen, barneselskapet, eller har du bare lyst på noe godt til kaffen? Her har vi i samlet 10 gode og saftige varianter av klassiske langpannekaker.
23. APR - FB.COM/MELK.NO
Lag en enkel og smaksrik grateng til middag https://goo.gl/CE2AYt
En genial enkel og smaksrik grateng. Super å servere når du skal lage mat til flere.

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Ost med nøkkelhullet

Smart å velge meieriprodukter med Nøkkelhullet

Lurer du på hvilken ost du bør velge om du ønsker en sunnere variant? Se etter produkter med Nøkkelhullet! Meieriprodukter som har Nøkkelhullet er de sunneste i sin kategori.
Frokostgrøt

Våre beste frokostgrøter

Grøt til frokost er den perfekte måten å starte dagen på. Grøt laget på melk og korn gir deg blant annet fiber, vitaminer, mineraler og proteiner av god kvalitet. Den metter godt og ikke minst - smaker deilig!
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
Jodkilder, yoghurt, melk og fisk

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer.  Kalkulatoren er for voksne over 19 år.

Legger jeg på meg av melk?

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt.
MOUSSAKA

Ukesmeny med mat som kan deles

Mat er ikke bare bensin for kroppen, det er også en fin anledning for å sette sammen et hyggelig måltid som man kan dele med andre.
Fiskegryte

Ukesmeny uten kjøtt

Trenger du tips til vegetariske middagsretter eller flere retter med fisk og sjømat? Her finner du en hel ukesmeny som består av både vegetarretter, og middager med fisk og sjømat.
Torskegryte med karri

En velsmakende ukesmeny

Lurer du på hva du skal ha til middag til uken? Her finner du gode tips til hovedretter med både fisk og kjøtt som ingrediens.
Brødskive med leverpostei og sylteagurk på en tallerken, en gaffel og et glass melk.

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.
Kebabdressing

Kebabdressing

Smaksrik dressing til hamburger, salat og lam.

Kebabdressing

Smaksrik dressing til hamburger, salat og lam.

under 20 min enkel
fiskesuppe med laks

Fiskesuppe med laks

Vi anbefaler og spise mer fisk både til pålegg og middag. Fiske er sunt og full av viktige omega 3 fettsyrer.

Fiskesuppe med laks

Spis mer fisk både til pålegg og til middag. Det er enkelt med denne smaksrike suppen med fennikel, purre, gulrot og laks. Fisk er sunt og full av viktige omega-3 fettsyrer.

20 - 40 min middels
mandelkake

Mandelkake

En kake til enhver anledning!

Mandelkake

By familie og gjester på en deilig mandelkake toppet med luftig søt krem eller litt syrlig kvarg.

20 - 40 min middels
appelsinkake

Appelsinkake

Hvorfor ikke overraske familie eller venner med denne lekre kaken?

Appelsinkake

Hvorfor ikke overraske familie eller venner med denne lekre kaken?

40 - 60 min enkel
appelsinkake med ostekrem

Appelsinkake med ostekrem

En enkel og frisk kake med appelsin - til enhver anledning.

Appelsinkake med ostekrem

Lag en enkel og frisk kake med appelsin og fyldig ostekrem. Perfekt til enhver anledning.

20 - 40 min enkel
krydderkake med honning

Krydderkake med honning

Denne saftige og enkle krydderkaken passer bra året rundt!

Krydderkake med honning

Lag en saftig og enkel honningkaken med nellik og ingefær! Kaken holder seg i flere dager om den ikke spises opp med en gang.

20 - 40 min middels