Melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter.

Hei! Her kan du velge innholdstype
Tzatsiki

10 gode dressinger til grillmaten

En god dressing løfter grillmaten! Se hvor enkelt du kan lage smakfulle dressinger fra bunnen av.

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal utvikling av sentralnervesystemet hos små barn.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
26. MAY - FB.COM/MELK.NO
Små pannekaker perfekte til helgefrokosten ❤️ God helg!
Prøv pannekaker med cottage cheese, en ny og smakfull variant.
Varianter av milkshake og bær

10 deilige milkshakes

En fyldig milkshake, hva er vel bedre? Blant disse spennende variantene finner du garantert en milkshake som faller i smak.
Fjøl med hamburger, ost, salat, ketchup og syltet rødløk ved siden av en rist med nystekte hamburgerbrød

Grove hamburgerbrød

Bak hjemmelagde grove og luftige hamburgerbrød, og du kommer ikke til å angre! Perfekte å ha i fryseren når grillsesongen nærmer seg. 

over 60 min enkel
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
Jodkilder, yoghurt, melk og fisk

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
Hjertesalat stekt i smør toppet med valnøtter og med cottage cheese ved siden av.

Hvordan unngå å kaste slappe og triste grønnsaker

Ingen grunn til å kaste slappe grønnsaker- få tips til deilige retter her.

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer.  Kalkulatoren er for voksne over 19 år.

rød fiskesuppe

Enkel og variert ukesmeny for hele familien

Enkel og variert ukesmeny som passer hele familien

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Kilder til jod; meieriprodukter, hvit fisk, fiskekaker, egg og salt

Pålegget som gir deg jod

Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du få i deg jod.
Ost med nøkkelhullet

Smart å velge meieriprodukter med Nøkkelhullet

Lurer du på hvilken ost du bør velge om du ønsker en sunnere variant? Se etter produkter med Nøkkelhullet! Meieriprodukter som har Nøkkelhullet er de sunneste i sin kategori.
Frokostgrøt

Våre beste frokostgrøter

Grøt til frokost er den perfekte måten å starte dagen på. Grøt laget på melk og korn gir deg blant annet fiber, vitaminer, mineraler og proteiner av god kvalitet. Den metter godt og ikke minst - smaker deilig!
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.
Kvinne som drikker melk

Melk er mer enn kalorier

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt.
Brød med gulost og brunost, yoghurt og et glass melk

Vanlig mat er bra nok!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til.
Mange ulike meieriprodukter som står ved siden av hverandre i en vinduskarm.

Mytene om melk du ikke bør tro på

Her er faktaene som avliver fem vanlige myter om melk.
Gutt med matpakke og mobil

Snakk med barna om mat før internett gjør det

Vanlig mat skal ikke være en kilde til dårlig samvittighet, minst av alt for barn.
Jente på trapp med matpakke i bakgrunnen

Ikke kutt matvarer uten grunn

Unødvendig strenge dietter kan være utfordrende både økonomisk, sosialt og helsemessig.
To jenter ser på mobil og spiser matpakke

5 vanlige kostholdsmyter på internett

Ikke hør på udokumenterte kostholdsråd! Her knuser vi fem vanlige kostholdsmyter.
Dame som sitter og holder et melkeglass med begge hendene.

Disse næringsstoffene får du fra melk

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet jod, kalsium, fosfor, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Myndighetene anbefaler et daglig inntak. Med det menes 3 porsjoner.
fromasj av kvarg

Fromasj av kvarg

Fromasj er en kremdessert stivnet med gelé.

Fromasj av kvarg

Fromasj er en kremdessert stivnet med gelé. Det er mange måter å lage fromasj på - her har vi en oppskrift som bruker kvarg.

under 20 min enkel
grove fiskekaker

Grove fiskekaker

Hjemmelagde fiskekaker smaker fantastisk godt. Og det er enklere å lage enn du tror!

Grove fiskekaker

Hjemmelagde fiskekaker smaker fantastisk godt. Det er enklere å lage enn du tror og med en foodprosessor er dette gjort i en fei.

20 - 40 min middels
Gutt som strammer musklene

Barn trenger mat, ikke pulver

De aller fleste klarer fint å innta nok proteiner gjennom vanlig mat og drikke, så fremt de er bevisste på hva de spiser, og når de spiser.
Prim av osterester

Prim av osterester

Lag en hjemmelaget prim av brunostrestene.

Prim av osterester

Har du lurt på hva du skal gjøre med brunostrestene? Hvorfor ikke lage en god hjemmelaget prim av det? På denne måten unngår du også matsvinn.

over 60 min middels
brødpudding

Brødpudding

En gammel tradisjonsrett som fikk sin plass i historien på Eidsvoll i 1814.

Brødpudding

Brødpudding fikk sin plass i historien i 1814. Den ble nemlig servert hver eneste dag da Eidsvollmennene var samlet for å skrive Norges Grunnlov. Man kan nesten si at brødpudding er en del av vår kulturarv. 

over 60 min middels
Gutt som drikker melk

Grunnlaget for et sterkt skjelett legges nå

I tenårene er det to år ungdom har en unik mulighet til å styrke skjelettet sitt for livet.
pai med jordbær og vaniljekrem

Pai med jordbær og vaniljekrem

En herlig fristelse med søte jordbær i sommersolen.

Pai med jordbær og vaniljekrem

Jordbær er noe vi alle forbinder med sommer. Her har vi satt sammen enkle ingredienser til en herlig fristelse i sommersolen.

over 60 min middels