Melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter.

Hei! Her kan du velge innholdstype
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.

Legger man på seg av melk?

Du legger ikke på deg av melk, det er den totale mengden mat og kalorier som avgjør om du går ned eller opp i vekt.

Frokostscones

Lettlaget og knallgode scones til frokost, lunsj eller kveldsmat.

Frokostscones

Deigen kan fint stå i kjøleskapet noen dager, og stekes etterhvert. Da har du alltid rykende ferske scones lett tilgjengelig.

20 - 40 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Prøv vår BMI-kalkulator

Vi gjør det enkelt! Beregn ditt kaloribehov og få skreddersydde dagsmenyer tilpasset deg.

Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.

Jodkalkulator

Visste du at jod er viktig hele livet, både for barns utvikling og for din egen forbrenning?

grøt med melkeglass

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter!

Om oss

Informasjon om Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)

Middelhavssuppe

En fyldig, smakfull og mettende suppe med masse gode grønnsaker.

Middelhavssuppe

En fyldig, smakfull og mettende suppe med masse gode grønnsaker. Den er så god at man kan fint lage en stor porsjon og servere den to dager på rad.

20 - 40 min enkel
FORHÅNDSVISNING

Gazpacho - spansk grønnsakssuppe

En kald grønnsakssuppe med røtter fra Spania.

Gazpacho - spansk grønnsakssuppe

Gazpacho – suppe fra Sør-Spania var tidligere fattigmannskost. I dag spises den overalt i Spania og de ulike områdene har laget sine egne varianter med ulikt innhold. Suppen skal spises kald og gjerne som lunsj eller som forrett. 

20 - 40 min middels
FORHÅNDSVISNING

Salat på glass

Salat på glass- sunne måltider for folk på farten.

Fiskesuppe med ørret

Vi anbefaler og spise mer fisk både til pålegg og middag. Fiske er sunt og full av viktige omega 3 fettsyrer.

Fiskesuppe med ørret

Vi anbefaler og spise mer fisk både til pålegg og middag. Fiske er sunt og full av viktige omega 3 fettsyrer.

20 - 40 min middels
FORHÅNDSVISNING
Grønnsaker på en fjøl, egg som er knust i en bolle, revet ost og et glass melk på en kjøkkenbenk.

Vegetarkosthold blir bedre med meieriprodukter

Et type vegetarkosthold som inkluderer egg, fisk, melk og meieriprodukter kan enklere få nok av de fleste næringsstoffene.