Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
Fat med cottage cheese med syltetøy, en brødskive med gulost og gul paprika og et glass melk.

Hvorfor trenger jeg fosfor?

Fosfor er viktig for skjelettet. Fosfor kan ikke dannes i kroppen, og må derfor tilføres via mat og drikke. Melk og meieriprodukter er gode kilder til fosfor.
Grøt og ulike toppinger

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter.
Melkeglass

Disse næringsstoffene får du fra melk

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet jod, kalsium, fosfor, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Myndighetene anbefaler et daglig inntak. Med det menes 3 porsjoner.
Mor og datter på kjøkkenet med et glass melk

Melk og benskjørhet - myter og fakta

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?
Kvinne som drikker melk

Derfor bør du starte dagen med et glass melk

Ikke bare smaker det godt, men kroppen får samtidig flere viktige næringsstoffer den trenger.

Hva drikker barnet ditt til matpakken?

Det er ikke bare matpakken som bør være sunn. Også det barnet drikker til matpakken kan gi påfyll av energi og næringsstoffer.

Færre hoftebrudd med meieriprodukter og vitamin D

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
MELK_MELK_03

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i melk sammenliknet med soya-, havre- og risdrikk.

Derfor er vanlig mat bra nok

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Skål med yoghurt, korn og bær

Hva er probiotika?

Probiotika er spesielle levende bakterier som kan ha helsefremmende egenskaper, for eksempel kan det være gunstig for magen.
Brødskive med gulost og agurk og et glass melk.

Melk kan forebygge syreskader på tennene

Syreskader på tennene skyldes ofte at vi drikker for mye juice, kaffe og brus, og kan enkelt forebygges med råd om kosthold og tannstell.
To glass med jordbærsmoothie, noen halve jordbær og en bit skrelt banan på en turkis tallerken.

Kostholdet kan redusere blodtrykket

Reduser blodtrykket ved å spise mye frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.
Ovnsbakt laks

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.

Ta vanlig mat tilbake!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til. Vanlig mat er bra nok, både for deg og for barna dine.
En krukke med olje og en smørblokk på et hvitt bord.

Hva er melkefett?

Over 400 ulike fettsyrer er identifisert i melkefettet, noe som gjør det til den mest komplekse typen fett vi vet om.
MORGEN_FROKOST

Mangler du vitamin B12?

Melk og meieriprodukter er en god kilde til flere B-vitaminer, blant annet vitamin B12.
Mor med brødskive og ostepålegg og barn med melkeglass

Frokost – en god start på dagen

Sammen er meieriprodukter og brød eller korn en god kombinasjon; raskt, enkelt, rimelig – og med utallige variasjonsmuligheter.
MELK_FROKOST_2_02

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.
En grov brødskive med nøkkelost og salat, og litt stangselleri, på en trefjøl.

5 gode grunner til å spise ost

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer. Forskning viser at flere av disse næringsstoffene kan være bra for både skjelettet og tennene.
Fjøl med forskjellige oster og marmelade

Ost kan være bra for kolesterolet

Forskning har gitt ny kunnskap om ost og kolesterol.
Knekkebrød med brunost

Derfor kan du spise brunost med god samvittighet

Mange elsker brunost og med god grunn. Det er et smaksrikt pålegg som også gir oss et viktig tilskudd av noen næringsstoffer vi ellers har få kilder til.
Kuer som er på beite på et grønt jorde utenfor med en gård i det fjerne.

Pasteurisert melk er trygg

Enkelte hevder at upasteurisert melk er sunnere enn den som er varmebehandlet. Dette kan være farlig for sårbare grupper.
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.