Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

Emner

Vanlig mat er bra nok!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til.
Brødskive med leverpostei og sylteagurk på en tallerken, en gaffel og et glass melk.

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.
Jodkilder, yoghurt, melk og fisk

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal utvikling av sentralnervesystemet hos små barn.
En svart ku som står på gresset ved siden av et jorde.

Hva skjer med melken fra ku til kartong?

Vet du hva pasteurisering og homogenisering er? Her skal vi fortelle deg hva som skjer fra kua blir melket til melken ender opp i kartongen.

Stemmer det at vi drikker mye melk i Norge?

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Dame som sitter og holder et melkeglass med begge hendene.

Disse næringsstoffene får du fra melk

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet jod, kalsium, fosfor, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Myndighetene anbefaler et daglig inntak. Med det menes 3 porsjoner.
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
En trefjøl med mange ulike typer oster.

Ost kan være bra for kolesterolet

Forskning har gitt ny kunnskap om ost og kolesterol.
En skål med yoghurt naturell og en kopp med syrnet melk.

Hva er probiotika?

Probiotika er spesielle levende bakterier som kan ha helsefremmende egenskaper, for eksempel kan det være gunstig for magen.
Dame som smiler med et glass melk i hånden.

Anbefalinger for inntak av melk i andre land

I Norge anbefales det at vi har et daglig inntak av melk og magre meieriprodukter, og med dette menes 3 porsjoner hver dag. Hvordan er anbefalingene for melkeinntak i andre land?
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.
grøt med melkeglass

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter.
Ost med nøkkelhullet

Smart å velge meieriprodukter med Nøkkelhullet

Lurer du på hvilken ost du bør velge om du ønsker en sunnere variant? Se etter produkter med Nøkkelhullet! Meieriprodukter som har Nøkkelhullet er de sunneste i sin kategori.
To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
En dame som står på et kjøkken og smiler med et glass melk i hånden.

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.
En tallerken med laks og pasta i fløtesaus.

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.
Melk, yoghurt og brunost

Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Meieriprodukter vil være en viktig kilde til jod i fremtiden ifølge debattinnlegg fra Nasjonalt råd for ernæring hos forskning.no

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
Mor med musliskål og datter med melkeglass

Hvorfor sette av tid til kveldsmat sammen?

Et felles kveldsmåltid kan bidra med mer enn det å bli mett før man skal legger seg
Melk som helles fra mugge til glass

Tre gode grunner til å velge melk som del av kveldsmaten!

Mange setter pris på et glass melk som del av kveldsmaten, og det er gode grunner for å fortsette eller begynne med det