Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

Emner

Melk som helles fra mugge til glass

Varmebehandlet melk øker ikke sannsynligheten for hjertesykdom

Det kommer stadig påstander om at melk blir skadet av varmebehandlingen på meieriet. Det stemmer ikke, ifølge ny forskning.
En dame som står på et kjøkken og smiler med et glass melk i hånden.

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.
LAKTOSE_02_BB

Vi drikker stadig mindre melk

Markedstall fra 2014 viser vi fortsetter å drikke mindre melk, men det går ikke like dårlig for alle melkevariantene. Samtidig spiser vi også mer ost, rømme, yoghurt og smør.
Et melkeglass, noen melonbiter og litt knekkebrød på en tallerken.

Verdens melkedag 1. juni

1. juni er det Verdens melkedag. Dagen er internasjonal og skal sette fokus på det positive ved melk og meieriprodukter.
Melk som helles i et glass med kaffe for å lage kaffe katte.

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i melk sammenliknet med soya-, havre- og risdrikk.
En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal utvikling av sentralnervesystemet hos små barn.
Dame som holder melkeglass

Lavere risiko for å bli fet med melk

De som drikker melk og spiser meieriprodukter har redusert risiko for fedme, viser en gjennomgang av 33 studier.
En dame i hvit genser som holder et glass melk.

Hva er pasteurisering?

Pasteurisering av melk er en skånsom behandling som vil si at melken varmes opp i en gitt kombinasjon av temperatur og tid.
En hånd som holderet knekkebrød med gulost.

Hvor mye melk og meieriprodukter er passe?

Melk og meieriprodukter bør du spise og drikke hver dag, i følge Helsedirektoratets kostråd.
En skål med melk og kornblanding med blåbær.

Melk er en god kilde til vitamin B2

Vitamin B2 er vannløselig og vi er derfor avhengig av jevn tilførsel av dette vitaminer hver dag.
To glass med jordbærsmoothie, noen halve jordbær og en bit skrelt banan på en turkis tallerken.

Kostholdet kan redusere blodtrykket

Reduser blodtrykket ved å spise mye frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.
Et hvitt avlangt fat med en brødskive med gulost, paprika og agurk, en kopp med naturell yoghurt med bær og et glass melk ved siden av.

Hvor mye kalsium trenger jeg?

Kalsium må tilføres gjennom kosten. For lav tilgang på kalsium kan knyttes til flere alvorlige helseproblemer.
Ett glass melk, et glass med yoghurt, müsli og bær og et knekkebrød med gulost, agurk og paprika.

Burde det vært mengdeanbefalinger for inntak av melk og meieriprodukter?

Konkrete kostråd kan gjøre det lettere å vite hvor mye melk og meieriprodukter det er passe å spise og drikke hver dag.
Brødskive med leverpostei og sylteagurk på en tallerken, en gaffel og et glass melk.

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.
To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
En geit som titter nysgjerrig inn i kameraet.

Slik har norsk geitemelk blitt mildere på smak

Den tradisjonelle norske geitemelken har hatt en stram smak og lukt. Men nå har avl og friskere geiter gjort smaken mildere. Stadig flere geitemelksprodukter har kommet på markedet.
En skål med masse friske bringebær, blåbær og rips, med litt vaniljeyoghurt og sitronmelisse på toppen.

Meieriprodukter med Nøkkelhullet er et godt valg

Nøkkelhullet er en nasjonal merkeording for sunnere matvarer. Meieriprodukter med Nøkkelhullet inneholder mindre sukker og fett.
En turkis skål med yoghurt med bær og nøtter.

Hvorfor er det sukker i meieriprodukter?

Det er forskjell på naturlig og tilsatt sukker. Med det naturlige sukkeret i meieriprodukter følger mange næringsstoffer.
En tallerken med laks og pasta i fløtesaus.

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.
En skål med yoghurt naturell og en kopp med syrnet melk.

Hva er probiotika?

Probiotika er spesielle levende bakterier som kan ha helsefremmende egenskaper, for eksempel kan det være gunstig for magen.
Kuer som er på beite på et grønt jorde utenfor med en gård i det fjerne.

Feilaktige påstander om pasteurisering kan gi alvorlige konsekvenser

Enkelte hevder at upasteurisert melk er sunnere enn den som er varmebehandlet. Dette kan være farlig for sårbare grupper.
En grov brødskive med nøkkelost og salat, og litt stangselleri, på en trefjøl.

Er ost sunt?

Ost inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag, på lik linje med melk og andre meieriprodukter.
Dame som sitter og holder et melkeglass med begge hendene.

Er melk sunt?

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner.
Dame som smiler med et glass melk i hånden.

Anbefalinger for inntak av melk i andre land

I Norge anbefales det at magre meieriprodukter inngår i det daglige kostholdet, men hva anbefaler de i andre land?
En krukke med olje og en smørblokk på et hvitt bord.

Hva er melkefett?

Over 400 ulike fettsyrer er identifisert i melkefettet, noe som gjør det til den mest komplekse typen fett vi vet om.