Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

Emner

Derfor er vanlig mat bra nok

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
To kvinner og to barn spiser sammen

Ta vanlig mat tilbake!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til. Vanlig mat er bra nok, både for deg og for barna dine.
Gutter som spiser boller og drikker melk

Fem gode grunner til å gi barna dine melk hver dag

Melk og meieriprodukter bidrar med viktige næringsstoffer for barn og inngår i et sunt kosthold.

Færre hoftebrudd med meieriprodukter og vitamin D

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
Melk som helles fra mugge til glass

Varmebehandlet melk er trygg

Det kommer stadig påstander om at melk blir skadet av varmebehandlingen på meieriet. Det stemmer ikke, ifølge ny forskning.
Melk som helles i et glass med kaffe for å lage kaffe katte.

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i melk sammenliknet med soya-, havre- og risdrikk.
Familier som spiser sammen

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Et melkeglass, noen melonbiter og litt knekkebrød på en tallerken.

Verdens melkedag 1. juni

1. juni er det Verdens melkedag. Dagen er internasjonal og skal sette fokus på det positive ved melk og meieriprodukter.
Dame som sitter og holder et melkeglass med begge hendene.

Disse næringsstoffene får du fra melk

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet jod, kalsium, fosfor, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner. Myndighetene anbefaler et daglig inntak. Med det menes 3 porsjoner.
Brødskive med leverpostei og sylteagurk på en tallerken, en gaffel og et glass melk.

Kan jeg drikke melk når jeg har diabetes?

De som har diabetes kan med fordel både drikke melk og spise meieriprodukter som yoghurt og ost. Dette gjelder både for dem med diabetes type 1 og 2.
En svart ku som står på gresset ved siden av et jorde.

Hva skjer med melken fra ku til kartong?

Vet du hva pasteurisering og homogenisering er? Her skal vi fortelle deg hva som skjer fra kua blir melket til melken ender opp i kartongen.

Stemmer det at vi drikker mye melk i Norge?

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?
En trefjøl med mange ulike typer oster.

Ost kan være bra for kolesterolet

Forskning har gitt ny kunnskap om ost og kolesterol.
En skål med yoghurt naturell og en kopp med syrnet melk.

Hva er probiotika?

Probiotika er spesielle levende bakterier som kan ha helsefremmende egenskaper, for eksempel kan det være gunstig for magen.
To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
En tallerken med laks og pasta i fløtesaus.

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
Mor med brødskive og ostepålegg og barn med melkeglass

Frokost – en god start på dagen

Sammen er meieriprodukter og brød eller korn en god kombinasjon; raskt, enkelt, rimelig – og med utallige variasjonsmuligheter.

Derfor er det lurt med melk til frokost

Tre gode grunner til å inkludere melk i frokosten og tre forslag til hvordan du kan gjøre det
Dame som holder melkeglass

Lavere risiko for å bli fet med melk

De som drikker melk og spiser meieriprodukter har redusert risiko for fedme, viser en gjennomgang av 33 studier.
En dame i hvit genser som holder et glass melk.

Hva er pasteurisering?

Pasteurisering av melk er en skånsom behandling som vil si at melken varmes opp i en gitt kombinasjon av temperatur og tid.
En skål med melk og kornblanding med blåbær.

Melk er en god kilde til vitamin B2

Vitamin B2 er vannløselig og vi er derfor avhengig av jevn tilførsel av dette vitaminer hver dag.
To glass med jordbærsmoothie, noen halve jordbær og en bit skrelt banan på en turkis tallerken.

Kostholdet kan redusere blodtrykket

Reduser blodtrykket ved å spise mye frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.