Melk og helse

Her finner du tips og fagartikler om melk og helseffekter.

Emner

En tallerken med laks og pasta i fløtesaus.

Hvordan får jeg nok vitamin D?

Vitamin D er viktig for skjelett og immunforsvar. Vi får det fra fisk, egg, margarin, tran og sollys. Test deg selv og se om du får nok.
To brødskived med gulost og gul paprika på en tallerken.

Hvorfor trenger jeg vitamin K?

Vitamin K trengs for at blodet skal koagulere og for vekst og differensiering av beinvev. Melk og meieriprodukter inneholder vitamin K.
Melk, yoghurt og brunost

Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Meieriprodukter vil være en viktig kilde til jod i fremtiden ifølge debattinnlegg fra Nasjonalt råd for ernæring hos forskning.no
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
Mor med musliskål og datter med melkeglass

Hvorfor sette av tid til kveldsmat sammen?

Et felles kveldsmåltid kan bidra med mer enn det å bli mett før man skal legger seg
Melk som helles fra mugge til glass

Tre gode grunner til å velge melk som del av kveldsmaten!

Mange setter pris på et glass melk som del av kveldsmaten, og det er gode grunner for å fortsette eller begynne med det
Dame som sitter og holder et melkeglass med begge hendene.

Er melk sunt?

Melk inneholder viktige næringsstoffer, blant annet kalsium, fosfor, jod, B-vitaminer (vitamin B2 og B12) og proteiner.
Mor med melkeglass og datter med rundstykke med brunost

Frokost gir energi i hverdagen – i dobbelt forstand

Melk inneholder karbohydrater og proteiner som gir energi, og kalsium, jod, B2, B12 og fosfor bidrar til normal energiomsetning.
Mor med brødskive og ostepålegg og barn med melkeglass

Frokost – en god start på dagen

Sammen er meieriprodukter og brød eller korn en god kombinasjon; raskt, enkelt, rimelig – og med utallige variasjonsmuligheter.

Derfor er det lurt med melk til frokost

Tre gode grunner til å inkludere melk i frokosten og tre forslag til hvordan du kan gjøre det

Færre hoftebrudd med meieriprodukter tilsatt vitamin D?

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
Melk som helles fra mugge til glass

Varmebehandlet melk øker ikke sannsynligheten for hjertesykdom

Det kommer stadig påstander om at melk blir skadet av varmebehandlingen på meieriet. Det stemmer ikke, ifølge ny forskning.
En dame som står på et kjøkken og smiler med et glass melk i hånden.

Melk inneholder proteiner av høy kvalitet

Melk er en god kilde til protein. Melkeproteiner består av kaseiner og myseproteiner.
LAKTOSE_02_BB

Vi drikker stadig mindre melk

Markedstall fra 2014 viser vi fortsetter å drikke mindre melk, men det går ikke like dårlig for alle melkevariantene. Samtidig spiser vi også mer ost, rømme, yoghurt og smør.
Et melkeglass, noen melonbiter og litt knekkebrød på en tallerken.

Verdens melkedag 1. juni

1. juni er det Verdens melkedag. Dagen er internasjonal og skal sette fokus på det positive ved melk og meieriprodukter.
Melk som helles i et glass med kaffe for å lage kaffe katte.

Hva er forskjellen på melk og plantedrikker?

Det er stor forskjell på næringsinnholdet i melk sammenliknet med soya-, havre- og risdrikk.
En hvit porselensfjøl med hjemmebakte knekkebrød med brunost og et glass melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Jod er viktig for stoffskiftet vårt og for normal utvikling av sentralnervesystemet hos små barn.
Dame som holder melkeglass

Lavere risiko for å bli fet med melk

De som drikker melk og spiser meieriprodukter har redusert risiko for fedme, viser en gjennomgang av 33 studier.
En dame i hvit genser som holder et glass melk.

Hva er pasteurisering?

Pasteurisering av melk er en skånsom behandling som vil si at melken varmes opp i en gitt kombinasjon av temperatur og tid.
En hånd som holderet knekkebrød med gulost.

Hvor mye melk og meieriprodukter er passe?

Melk og meieriprodukter bør du spise og drikke hver dag, i følge Helsedirektoratets kostråd.
En skål med melk og kornblanding med blåbær.

Melk er en god kilde til vitamin B2

Vitamin B2 er vannløselig og vi er derfor avhengig av jevn tilførsel av dette vitaminer hver dag.
To glass med jordbærsmoothie, noen halve jordbær og en bit skrelt banan på en turkis tallerken.

Kostholdet kan redusere blodtrykket

Reduser blodtrykket ved å spise mye frukt, grønnsaker og magre meieriprodukter.