Kosthold og helse

Her finner du fagartikler og oppskrifter samt tips og råd til en god helse og sunn livsstil.

Emner

Hei! Her kan du velge innholdstype

Test ditt jod-inntak

Visste du at jod er viktig hele livet, både for barns utvikling og for din egen forbrenning?

Trefat med fire forskjellige typer oster og kjeks.

Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster og myke oster.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Hvorfor trenger jeg 3 om dagen?

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre ditt daglige anbefalte inntak av kalsium, jod og andre viktige næringsstoffer, i et ellers sunt og variert kosthold.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Dame som sitter i en stol med et magasin og en bolle havregryn med rosiner og melk på fanget.

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg ikke tåler melk?

Det er flere måter å ikke tåle melk på, og kostrådene for de ulike tilstandene er forskjellige.
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.

Et lett måltid på kvelden kan være et godt alternativ for mange

Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen.

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Tre glass med grønn smoothie

3 om dagen – i høstens farger

La deg inspirere av høstens farger til 3 om dagen
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn

Færre hoftebrudd med meieriprodukter tilsatt vitamin D?

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
Melk, yoghurt og brunost

Melk, yoghurt og ost er mer enn bare næringsstoffer

Meieriprodukters næringsverdi er mer enn summen av næringsstoffene – hva betyr det?
shutterstock_118885102

Spis 3 om dagen for tenner, muskler og skjelett

Melk og meieriprodukter inneholder næringsstoffer som vi bør få i oss hver dag. Noen av disse næringsstoffene er spesielt viktige for å styrke og vedlikeholde tenner, muskler og skjelett.
Granolaispinner

3 om dagen – med sommer og sol

La deg inspirere av disse oppskriftene når du får lyst på noe kaldt på varme sommerdager.
Treningsjente med et glass melk

Derfor er melk smart etter trening

Melk gir deg enkelt påfyll av smarte byggeklosser etter en treningsøkt.
Melk som helles fra mugge til glass

Varmebehandlet melk øker ikke sannsynligheten for hjertesykdom

Det kommer stadig påstander om at melk blir skadet av varmebehandlingen på meieriet. Det stemmer ikke, ifølge ny forskning.
Mor og datter lager smoothie

Slik kan butikkene hjelpe deg til å velge sunnere

Billigere, merket og strategisk plassert mat funker best for at vi skal kjøpe sunne matvarer.
Jente sitter i et vindu og spiser yoghurt

Yoghurt bidrar med lite tilsatt sukker blant 4-åringer

Yoghurt bidrar med lite tilsatt sukker blant 4 åringer i følge Ungkost-undersøkelsen
Fat med cottage cheese med syltetøy, en brødskive med gulost og gul paprika og et glass melk.

Så enkelt får du i deg 3 om dagen!

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold.
Tre ungdomsjenter som sitter i sofaen og spiser sammen.

Hva betyr mest for ungdommenes kosthold?

Foreldrenes matvaner og egen mestringsfølelse påvirker hva barna spiser på skolen.

Hva er dine 3 om dagen?

Ta denne uformelle testen og finn ut hva slags personlighetstype du er, så får du se hvilke meieriprodukter vi anbefaler akkurat deg å spise!

Dame med en skål med melk

Så mye melk trenger du som er gravid eller ammer

Gravide og de som ammer har økt behov for flere næringsstoffer, blant annet kalsium. Melk og meieriprodukter er de viktigste kildene til kalsium.
Voksen dame som smiler og løfter håndmanualer.

Så mye melk trenger godt voksne

Du vokser ikke fra behovet for melk. Melk og meieriprodukter gir flere av næringsstoffene du trenger mer av når du blir eldre.
Dame som smiler med et glass melk i hånden.

Så mye melk trenger voksne

Også voksne trenger melk Skjelettet er et levende reisverk i kroppen, som fornyes hele tiden. Les mer her.
Ungdomsgutt som sitter foran en pc-skjerm.

Så mye melk trenger ungdom

I ungdomsårene vokser kroppen mye, og behovet for næringsstoffer og sunn mat er stort. Melk og meieriprodukter gir flere viktige næringsstoffer.
Liten gutt som sitter på gulvet og smiler med en bamse i armene.

Så mye melk trenger barn

Melk og meieriprodukter er viktige matvarer for barn, fordi de inneholder næringsstoffer som er viktige for barns vekst og utvikling.
Fire ungdommer med t-skjorter med bilde av skjelett på som hopper og smiler.

Barn og unge i Norge får fortsatt for lite kalsium

Halvparten av norske barn får ikke i seg nok kalsium, i følge en ny kostholdsundersøkelse. Det gjelder spesielt jentene.