Kosthold og helse

Her finner du fagartikler og oppskrifter samt tips og råd til en god helse og sunn livsstil.

Emner

Hei! Her kan du velge innholdstype
Brød med gulost og brunost, yoghurt og et glass melk

Vanlig mat er bra nok!

Når listen over NEI-mat blir stadig lengre er det fint å vite at det finnes noen solide råd det er trygt å lytte til.
Gutt med matpakke og mobil

Snakk med barna om mat før internett gjør det

Vanlig mat skal ikke være en kilde til dårlig samvittighet, minst av alt for barn.

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Gutt som strammer musklene

Barn trenger mat, ikke pulver

De aller fleste klarer fint å innta nok proteiner gjennom vanlig mat og drikke, så fremt de er bevisste på hva de spiser, og når de spiser.

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Gutt som drikker melk

Grunnlaget for et sterkt skjelett legges nå

I tenårene er det to år ungdom har en unik mulighet til å styrke skjelettet sitt for livet.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Trefat med fire forskjellige typer oster og kjeks.

Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster og myke oster.
Dame som sitter i en stol med et magasin og en bolle havregryn med rosiner og melk på fanget.

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg ikke tåler melk?

De som ikke tåler melk reagerer enten på melkesukker (laktose) eller melkeproteiner.
Mor og to barn på piknik

Fortell barna dine om de viktige kaloriene

Forklar ungdommen hvorfor vi trenger kalorier for å leve. Lær dem hva et sunt kosthold er før Internett gjør det.
Jente drikker sjokolademelk

Ja, du kan gi barna dine sjokolademelk

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Det kan være et godt alternativ for mange.
Mange ulike meieriprodukter som står ved siden av hverandre i en vinduskarm.

Mytene om melk du ikke bør tro på

Her er faktaene som avliver fem vanlige myter om melk.
Jente på trapp med matpakke i bakgrunnen

Ikke kutt matvarer uten grunn

Unødvendig strenge dietter kan være utfordrende både økonomisk, sosialt og helsemessig.

Jod er viktig for små barn

Enkelte næringsstoffer er det få kilder av i kostholdet vårt, og det er ekstra viktig å tenke på om barnet får i seg nok. Jod et er av disse.

Stemmer det at vi drikker mye melk i Norge?

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
cottage cheese på knekkebrød

Proteinrike meieriprodukter kan være bra slankemat

Det finnes holdepunkter for at proteinrike meieriprodukter er gunstige om du ønsker å gå ned i vekt.

Tre råd til deg som vil ned i vekt – og holde den

Spis sunn mat, vær aktiv og følg med på vekten. Det er anbefalingen fra eksperten på vektnedgang. Å forebygge vektøkning er viktig og forklaringen får du her.
glass med yoghurt, bær og granola

Hvordan påvirker meieriprodukter vekten min?

Det å spise meieriprodukter kan være gunstig for dem som ønsker å ned i vekt. Det gjelder yoghurt spesielt.
Glass med yoghurt og bær helles over

Yoghurt er god slankemat

Mange studier viser at yoghurt med fordel kan inngå i kostholdet når du slanker deg.
Brødskive med fiskekake

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
grøt med melkeglass

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter.
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Lite kunnskap om jod og kilder til jod blant gravide og ammende

En stor andel gravide og ammende tror jodberiket salt er en kilde til jod. Det stemmer ikke.

Et lett måltid på kvelden kan være et godt alternativ for mange

Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen.
Familier som spiser sammen

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
Melk, yoghurt og brunost

Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Meieriprodukter vil være en viktig kilde til jod i fremtiden ifølge debattinnlegg fra Nasjonalt råd for ernæring hos forskning.no

Færre hoftebrudd med meieriprodukter tilsatt vitamin D?

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom