Kosthold og helse

Her finner du fagartikler og oppskrifter samt tips og råd til en god helse og sunn livsstil.

Emner

Hei! Her kan du velge innholdstype

Jodkalkulator

Får du i deg nok jod? Svaret får du enkelt ved å se hva kostholdet ditt bidrar med.

Trefat med fire forskjellige typer oster og kjeks.

Hvilke oster kan jeg spise når jeg er gravid?

Gravide kan spise ost, men skal ikke spise upasteuriserte oster og myke oster.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Derfor trenger du 3 om dagen

Med 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan du bidra til å sikre inntake av jod og kalsium. Et glass melk, et beger yoghurt og en brødskive med ost gir deg enkelt påfyll.
Melk og brødskive

Dette bør du spise etter trening

Kroppen trenger påfyll av mat som gir deg karbohydrater og proteiner etter trening. Spis riktig etter trening så vil kroppen gjenoppbygges optimalt.
Polarbrød med cottage cheese, eple og skinke.

Hvor mye proteiner trenger jeg?

Hvor godt kroppen kan utnytte proteinene er avhengig av hvilke matvarer vi får dem fra.
Dame som sitter i en stol med et magasin og en bolle havregryn med rosiner og melk på fanget.

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg ikke tåler melk?

De som ikke tåler melk reagerer enten på melkesukker (laktose) eller melkeproteiner.

Jod er viktig for små barn

Enkelte næringsstoffer er det få kilder av i kostholdet vårt, og det er ekstra viktig å tenke på om barnet får i seg nok. Jod et er av disse.

Stemmer det at vi drikker mye melk i Norge?

Er Norge i verdenstoppen når det gjelder melkedrikking? Er det slik at melk fører til osteoporose snarere enn å forebygge det?
en av tre om dagen

Så mye melk og meieriprodukter anbefaler myndighetene hver dag

Helsedirektoratet har et kostråd som anbefaler at vi har et daglig inntak av magre meieriprodukter. Men hvor mye er egentlig et daglig inntak?

Du kan stole på kostrådene

Det finnes både trygge og gode råd du kan lene deg på om du blir forvirret av all synsing rundt mat. Disse rådene er landets fremste eksperter innenfor kosthold enige i.
Sjokolademelk uten tilsatt sukker

Derfor kan du drikke sjokolademelk med god samvittighet

Visste du at det finnes sjokolademelk helt uten tilsatt sukker? Les mer om hvorfor denne melken kan nytes hver dag.
cottage cheese på knekkebrød

Proteinrike meieriprodukter kan være bra slankemat

Det finnes holdepunkter for at proteinrike meieriprodukter er gunstige om du ønsker å gå ned i vekt.

Tre råd til deg som vil ned i vekt – og holde den

Spis sunn mat, vær aktiv og følg med på vekten. Det er anbefalingen fra eksperten på vektnedgang. Å forebygge vektøkning er viktig og forklaringen får du her.
glass med yoghurt, bær og granola

Hvordan påvirker meieriprodukter vekten min?

Det å spise meieriprodukter kan være gunstig for dem som ønsker å ned i vekt. Det gjelder yoghurt spesielt.
Glass med yoghurt og bær helles over

Yoghurt er god slankemat

Mange studier viser at yoghurt med fordel kan inngå i kostholdet når du slanker deg.
Jodkilder, yoghurt, melk og fisk

Middager som gir deg jod

Disse middagene kan alene dekke anbefalt inntak av jod.
grøt med melkeglass

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter.
Kilder til jod, meieriprodukter, fisk, egg og salt

Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

I mange land utgjør jodberiket bordsalt en viktig kilde til jod, men dette gjelder ikke i Norge.
Et glass melk_yoghurt_knekkebrød med brunost

Lite kunnskap om jod og kilder til jod blant gravide og ammende

En stor andel gravide og ammende tror jodberiket salt er en kilde til jod. Det stemmer ikke.

Et lett måltid på kvelden kan være et godt alternativ for mange

Det å samles til et felles måltid på kvelden kan være lettere enn å samles på ettermiddagen.

Et felles måltid betyr mye for helsen

Det er viktig for helsen vår at vi spiser sunt, og at vi spiser flere måltider om dagen. Men det er like viktig hvem man spiser med!
Varm melk med honning eller karamell

Kan melk hjelpe på nattesøvnen?

Varm melk som del av kveldsmaten kan muligens gi et godt utgangspunkt for god nattesøvn
Melk, yoghurt og brunost

Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Meieriprodukter vil være en viktig kilde til jod i fremtiden ifølge debattinnlegg fra Nasjonalt råd for ernæring hos forskning.no

Færre hoftebrudd med meieriprodukter tilsatt vitamin D?

Kalsium og vitamin D i barndommen redusere risikoen for utvikling av osteoporose og hoftebrudd i alderdom
Melk, yoghurt og brunost

Melk, yoghurt og ost er mer enn bare næringsstoffer

Meieriprodukters næringsverdi er mer enn summen av næringsstoffene – hva betyr det?
shutterstock_118885102

Melk er godt for tenner, muskler og skjelett

Melk og meieriprodukter inneholder næringsstoffer som vi bør få i oss hver dag. Noen av disse næringsstoffene er spesielt viktige for å styrke og vedlikeholde tenner, muskler og skjelett.
Kvinne i treningsklær holder en skål med cottage chesse og bær

Slik får du enkelt i deg proteiner

Ved å handle helt vanlige dagligvarer i en matbutikk kan du veldig enkelt få tak i proteinrik mat – du trenger ikke spesialprodukter.
Treningsjente med et glass melk

Hvorfor er melk smart etter trening?

Melk gir deg enkelt påfyll av smarte byggeklosser etter en treningsøkt.
Kilder til jod; meieriprodukter, hvit fisk, fiskekaker, egg og salt

Pålegget som gir deg jod

Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du få i deg jod.
Melk som helles fra mugge til glass

Varmebehandlet melk øker ikke sannsynligheten for hjertesykdom

Det kommer stadig påstander om at melk blir skadet av varmebehandlingen på meieriet. Det stemmer ikke, ifølge ny forskning.
Mor og datter lager smoothie

Slik kan butikkene hjelpe deg til å velge sunnere

Billigere, merket og strategisk plassert mat funker best for at vi skal kjøpe sunne matvarer.