Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Pålegget som gir deg jod

Skrevet av Mona Bjelland

Brunost og makrell i tomat er pålegg som begge har noe til felles. De er rike på jod! Mange av oss får i oss for lite jod gjennom maten vi spiser. Slik kan du velge pålegg som øker jodinnholdet i kostholdet ditt.

Jod inngår i produksjonen av hormonene som regulerer stoffskiftet (metabolismen) vårt, og er i tillegg viktige for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn.

Hvilke matvarer inneholder jod?

Jod finner du i fisk og sjømat, spesielt i hvit fisk. Melk og meieriprodukter er den største jodkilden i kosthold vårt.

Du finner også noe jod i matvarer som brød og kornvarer, kaffe, kjøtt og kjøttprodukter, egg, frukt, bær og grønnsaker, samt jodberiket salt. I et sunt og variert kosthold bør du derfor inkludere disse matvarene som et supplement til fisk og meieriprodukter for å sikre at du får i deg nok jod.

Her kan du se en kort film om jod:

Drikk melk til brødmaten

Melk inneholder mye jod, og drikker du melk til brødmaten øker du inntaket av jod ytterligere. Brød og melk er et perfekt par, og velg gjerne grovt! Sammen bidrar brød og melk med en rekke viktige næringsstoffer, og med utvalgte pålegg kan du komme et godt stykke på vei i å få i deg det du trenger av jod!

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Dette pålegget kan du velge for å få i deg jod:

    

Gudbrandsdalsost inneholder 166 µg (mikrogram) per 100 gr. Et knekkebrød med to skiver av denne brunosten (16 g) gir 26-27 µg jod.

Fløtemysost inneholder 135 µg per 100 gr. Et knekkebrød med to skiver av denne brunosten (16 g) gir 21-22 µg jod.

Brødskiver med prim og et glass melk

Prim inneholder 68 µg (mikrogram) per 100 gr. En brødskive med prim (15 g) gir 10 µg jod.

Syrnet melk, brødskiver og melk

Et kokt egg inneholder 34 µg (mikrogram) per 100 gr. En brødskive med et kokt egg (56 g) som pålegg gir 19 µg jod.

Brødskiver med prim og et glass melk

Fiskekaker med hyse inneholder 110 µg (mikrogram) per 100 gr. En brødskive med en fiskekake av denne typen (55 g) gir 60-61 µg jod.

Brødskiver med prim og et glass melk

Makrell i tomat (med 70 % makrell) inneholder 75 µg (mikrogram) per 100 gr. En brødskive med makrell i tomat (40 g) gir 30 µg jod.

Brødskiver med prim og et glass melk

Torskerogn inneholder 85 µg (mikrogram) per 100 gr. En brødskive med kaviar (med 60 % torskerogn, 15 g) gir ca. 7-8 µg jod.

Ammer du eller er du gravid? Les mer om hvorfor jod er viktig for deg!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS
Totalt daglig inntak av jod

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.

Fakta

Anbefalt daglig inntak av jod for barn, voksne, gravide og ammende:

  • 1 år: 70 mikrogram (µg)
  • 2-5 år: 90 mikrogram (µg)
  • 6-9 år: 120 mikrogram (µg)
  • Over 10 år: 150 mikrogram (µg)
  • Gravide: 175 mikrogram (µg)
  • Ammende: 200 mikrogram (µg)