Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Hvordan får jeg nok jod?

Skrevet av Terese Glemminge Arnesen

Du har kanskje hørt at det er viktig å få i seg nok jod? Les mer om hvorfor akkurat dette mineralet er så viktig for oss, og hvordan du og familien får i dere nok. 

Jod er et mineral som vi får i oss gjennom kosten. Undersøkelser viser at mange nordmenn, spesielt kvinner, ikke får i seg nok av dette mineralet. Jod bidrar blant annet til normal energiomsetning, og til normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos barn.

Les mer: Jod er spesielt viktig for gravide og ammende

Hvor finner jeg jod?

Jod finner du i fisk og sjømat, spesielt i hvit fisk, som inneholder fra 40 til 3-400 mikrogram jod per 100 gram. Melk og meieriprodukter er den største kilden til jod i kostholdet vårt, og ett glass melk inneholder om lag 15 mikrogram jod per 100 gram. Økologisk melk inneholder noe mer jod (20 mikrogram jod per 100 gram).

Matvarer som brød og kornvarer, kjøtt og kjøttprodukter, egg, frukt og grønnsaker, samt jodberiket salt inneholder noe jod og kan derfor brukes som et supplement i tillegg til fisk og meieriprodukter, men monner lite hver for seg.

Les også: Visste du at jodberiket salt ikke er en god kilde til jod i Norge?

Mel av tang og tare kan inneholde meget høye konsentrasjoner av jod og må brukes med forsiktighet. En knivsodd er nok!

Hvor mye jod trenger jeg?

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av jod på 150 mikrogram (µg) for barn over 10 år og voksne. Anbefalingene er noe lavere for små barn og noe høyere for gravide og ammende.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

Melk og meieriprodukter er den største kilden til både kalsium og jod i kostholdet vårt. Derfor har Helsedirektoratet konkretisert kostrådet der de anbefaler et daglig inntak av magre meieriprodukter. Deres nøkkelråd for å få nok jod er å innta tre porsjoner med melk og magre meieriprodukter daglig. I tillegg bør du spise fisk (husk hvit fisk for jod) til middag minst 2-3 ganger i uken, i tillegg til annet sunt og variert kosthold.

Les også: Pålegget som gir deg jod

Eksempler på innhold av jod i noen matvarer:

  • En middagsporsjon kokt lettsaltet torsk (200 g) = 558 mikrogram
  • En middagsporsjon kokt laks (150 g) = 10 mikrogram 
  • Ett glass melk (2 dl): 30 mikrogram
  • Ett lite beger yoghurt (125 g) = 17,5 mikrogram
  • En skive grovt brød med brunost (20 g) = ca. 40 mikrogram
  • En skive grovt brød med gulost (20 g) = ca. 6 mikrogram 
  • Ett kokt egg = 19 mikrogram

Les også: Jod er en god grunn til å ha melk, yoghurt og ost i kostholdet

Har jeg jodmangel?

Alvorlig jodmangel er heldigvis ikke utbredt i Norge. Tilstanden kan medføre utvikling av sykdommen struma som kjennetegnes ved synlig forstørret skjoldbruskkjertel. Ved langvarig jodmangel kan lavt stoffskifte (hypotyerose) utvikles. Symptomene på lavt stoffsiktet er vage, og inkluderer tretthet, søvnmangel, utmattelse og depresjon. Noen kan få hukommelsestap, vektøkning og smerter i ledd. Lavt stoffskifte kan imidlertid oppstå av andre årsaker, og tilstanden bør derfor kartlegges i samråd med lege, før man starter behandling.

Jodmangel er særlig alvorlig for gravide og ammende siden barnet også vil få i seg for lite jod, noe som kan påvirke utvikling av hjernen og sentralnervesystemet. Konsekvensene av mild og moderat jodmangel er ikke godt kjent.

Les også: Jod er viktig for deg som er gravid eller ammende

Kan jeg få for mye jod?

For høyt inntak av jod kan også medføre utvikling av struma, eller i noen tilfeller for høyt stoffskifte (hypertyreose). Et høyt inntak av jod vil i midlertid gjøre mindre skader enn et utilstrekkelig inntak, og vi tåler ganske store mengder av jod før det gjør betydelige skader (600 µg). Forhøyet stoffskifte kan gi symptomer som hjertebank, svetting, irritabilitet, vekttap til tross for økt appetitt, søvnforstyrrelser og muskelsvakhet. Også her er det viktig å kartlegge den underliggende årsaken til tilstanden i samråd med lege.

For høyt jodinntak over tid kan også føre til overproduksjon av hormoner i skjoldbruskkjertelen (hypertyroidisme). Tilstanden kan være farlig ved underliggende hjertesykdom.

Akutt jodforgiftning er ikke vanlig, men kan forekomme ved inntak av for eksempel store doser tilskudd.

Annen informasjon

Det er vanskelig å påvise jodmangel som årsak til ulike lidelser ved hjelp av en blodprøve. Jod må måles i døgnurin for best resultat.

Fakta

Anbefalt daglig inntak av jod for barn, voksne, gravide og ammende:

  • 1 år: 70 mikrogram
  • 2-5 år: 90 mikrogram
  • 6-9 år: 120 mikrogram
  • Over 10 år: 150 mikrogram
  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.