Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Derfor er jod viktig for deg

Skrevet av Thea Myklebust-Hansen

Undersøkelser viser at mange nordmenn ikke får i seg nok av det viktige mineralet jod. Hvorfor er næringsstoffet jod så viktig, og er det mulig å få i seg for mye?

Jod er et næringsstoff som er viktig blant annet for normal forbrenning hos voksne, og som bidrar til normal vekst og utvikling hos barn.

Hva er gode kilder til jod?

Kroppen kan ikke produsere jod selv, og vi er derfor helt avhengige av å få tilført det gjennom kostholdet. Det finnes ikke så veldig mange gode jodkilder i kostholdet, og endringer i hva vi spiser har gjort at vi nå får i oss mindre jod enn tidligere. 

De største kildene til jod i det norske kostholdet er hvit fisk og meieriprodukter. Dersom du spiser lite av disse matvaregruppene, kan det være du ikke får i deg nok jod, da det er få andre matvarer som inneholder tilstrekkelig mengder jod.

Les mer: Hvordan får jeg nok jod?

 
Det finnes noe jod i andre matvarer også, slik som egg og kaffe. Dette bidrar til det totale jodinntaket i kostholdet ditt, men monner lite hver for seg. 

Mangel på jod kan få negative konsekvenser

Alvorlig jodmangel er heldigvis ikke utbredt i Norge. Likevel har det de senere årene blitt vist at mange nordmenn, spesielt kvinner, ikke når de daglige anbefalingene for jod. Dette kan få uheldige konsekvenser.

Tilstanden kan medføre utvikling av sykdommen struma som kjennetegnes ved synlig forstørret skjoldbruskkjertel. Ved langvarig jodmangel kan lavt stoffskifte (hypotyreose) utvikles.

Symptomene på lavt stoffskifte er vage, og inkluderer tretthet, søvnmangel, utmattelse og depresjon. Noen kan få hukommelsestap, vektøkning og smerter i ledd. Lavt stoffskifte kan imidlertid oppstå av andre årsaker, og tilstanden bør derfor kartlegges i samråd med lege, før man starter behandling.

Får du i deg nok jod? Sjekk med jodkalkulatoren!

Planlegger du å få barn? Pass på å få i deg nok jod

Jodmangel kan være spesielt alvorlig hos gravide. Ny forskning fra Norge viser at selv mild til moderat jodmangel hos mor kan påvirke den kognitive utviklingen hos barn. Man har sett at dersom mor får i seg for lite jod under svangerskapet, kan barnet blant annet få økt risiko for forsinket språkutvikling.

Det er derfor ekstra viktig at gravide og ammende får i seg nok jod, ettersom barnet er helt avhengig av å få jod via mors kosthold. Undersøkelser viser også at det kan være viktig at mor allerede får i seg nok jod idet svangerskapet begynner. Derfor er det viktig å tenke på både jod og folat dersom man planlegger å bli gravid. Dersom mor spiser lite av fisk og/eller melk, kan det være aktuelt å vurdere jodtilskudd.

Les mer om dette her: Jod er ekstra viktig for deg som er gravid eller ammende

Kan jeg få for mye jod?

For høyt inntak av jod kan også medføre utvikling av struma, eller i noen tilfeller for høyt stoffskifte (hypertyreose). Et høyt inntak av jod vil imidlertid gjøre mindre skader enn et utilstrekkelig inntak, og vi tåler ganske store mengder av jod før det gjør betydelige skader (600 µg).

Forhøyet stoffskifte kan gi symptomer som hjertebank, svetting, irritabilitet, vekttap til tross for økt appetitt, søvnforstyrrelser og muskelsvakhet. Også her er det viktig å kartlegge den underliggende årsaken til tilstanden i samråd med lege.

For høyt jodinntak over tid kan også føre til overproduksjon av hormoner i skjoldbruskkjertelen (hypertyroidisme). Tilstanden kan være farlig ved underliggende hjertesykdom.

Akutt jodforgiftning er ikke vanlig, men kan forekomme ved inntak av for eksempel store doser tilskudd.

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Eksempler på innhold av jod i noen matvarer:

  • En middagsporsjon kokt lettsaltet torsk (200 g) = 558 mikrogram
  • En middagsporsjon kokt laks (150 g) = 10 mikrogram 
  • Ett glass melk (2 dl): 30 mikrogram
  • Ett lite beger yoghurt (125 g) = 17,5 mikrogram
  • En skive grovt brød med brunost (20 g) = ca. 40 mikrogram
  • En skive grovt brød med gulost (20 g) = ca. 6 mikrogram 
  • Ett kokt egg = 19 mikrogram

Dagsbehov jod:

  • Voksne (og barn over 10 år): 150 mikrogram
  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram

Fakta

Det er vanskelig å påvise jodmangel som årsak til ulike lidelser ved hjelp av en blodprøve. Jod må måles i døgnurin for best resultat

Les mer om den norske forskningen på jod her: Mange får i seg for lite jod