Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Kosthold for voksne

Her finner du blant annet informasjon om jod og de andre næringsstoffene melk er en viktig kilde til. Les våre artikler om kosthold for voksne.

Dame som smiler med lukkede øyne og holder et melkeglass i hånden.

Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Norske kvinner er mest utsatt for osteoporose. Kosthold og fysisk aktivitet kan beskytte mot sykdommen.
Dame spiser yoghurt fra skål

3 tips til å leve litt sunnere i en hektisk hverdag

Med litt bevissthet og noen enkle grep kan du gjøre hverdagen din litt sunnere.
tranpiller

Trenger jeg kosttilskudd?

Bør man ta ekstra vitaminer og mineraler for sikkerhets skyld? Vi gir deg svarene.
pasta med kylling og sjampinjongsaus

Slik spiser du sunt, billig og bærekraftig som student

Med noen grep kan du spise sunn og næringsrik mat som hverken tar lang tid å lage, eller tømmer lommeboken.

Slik holder du deg sunn i ferien

Det er ikke er så mye som skal til. Her er 5 enkle tips som kan gjøre dagen din litt sunnere.

Det er lurt å spise mellommåltider

Kroppen trenger jevnlig påfyll av mat og drikke for at vi skal kunne prestere gjennom hele dagen.
Dame og jente som sitter ved siden av hverandre i en sofa og smiler og spiser yoghurt.

Er yoghurt en sukkerbombe?

Utvalget av yoghurt uten eller med lite tilsatt sukker har aldri vært større enn det er i dag.
pastagrateng med pesto og brokkoli

Grønt + hvitt = sant

Velger du et vegetarkosthold som inkluderer melk og meieriprodukter får du enklere i deg de mange av næringsstoffene kroppen trenger.

Hva kan jeg spise når jeg har irritabel tarm?

Ny forskning viser at de som har irritabel tarm kan ha nytte av å følge en diett med lavt innhold av tungt fordøyelige karbohydrater, såkalte FODMAPer.
Hjertesalat med dressing

Ikke glem matgleden i januar

Husk at vanlig mat kombinert med sunne måltidsvaner utgjør et sunt kosthold.

Kan vi forebygge osteoporose?

Selv om genene våre påvirker risikoen for utvikling av osteoporose, kan vi øke bentettheten vår ved å spise sunt og ved å være i fysisk aktivitet.
Eldre dame som smiler og løfter en håndmanual med den ene hånden.

Nok protein er viktig for eldre

Protein og mosjon motvirker aldersrelatert muskelsvinn.
dame drikker varm melk.

Hvorfor får vi osteoporose?

Sannsynligvis skyldes ikke den høye forekomsten av benskjørhet i Skandinavia én enkeltfaktor, men samspillet mellom en rekke ulike faktorer.
Melk og knekkerbrød

Hvor mye bør jeg spise hver dag?

Finn din BMI og få dagsmenyer basert på hvor mange kalorier akkurat du trenger hver dag. Det kan hjelpe deg til å nå målet ditt enten du vil ned i vekt, beholde vekten eller ønsker å gå opp i vekt.
Varm sjokolade med krem

Hvorfor klarer vi ikke å få tid til den gode praten med dem vi er glad i?

Tid brukt på TV og sosiale medier er en viktig årsak til at par ikke får den tiden de ønsker til kveldspraten.
Mor og datter lager smoothie

Slik kan butikkene hjelpe deg til å velge sunnere

Billigere, merket og strategisk plassert mat funker best for at vi skal kjøpe sunne matvarer.
Voksen dame som smiler og løfter håndmanualer.

Så mye melk trenger godt voksne

Du vokser ikke fra behovet for melk. Melk og meieriprodukter gir flere av næringsstoffene du trenger mer av når du blir eldre.
Bestemor som holder opp en kjele med risgrøt, og et barn som rører i grøten med en tresleiv.

Sunt kosthold for eldre

Eldre kan følge kostrådene som andre voksne, men noen justeringer er å anbefale.