Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Et sterkt skjelett bygges i tenårene

Skrevet av Mona Bjelland

Gir du barna dine mat med riktige næringsstoffer, kan du bidra til at de bygger et sterkt skjelett som vil vare livet ut.

Tenårene er en unik mulighet til å styrke skjelettet, og kalles derfor gjerne "mulighetens vindu" eller "kalsiumvinduet". Heldigvis er det ikke vanskelig å bygge et sterkt skjelett- vanlig mat inneholder faktisk alle næringsstoffene som skal til!

I tenårene kan skjelettet styrkes for livet

I tenårene utvikles skjelettet raskt og i løpet av noen få år er det ekstra stor aktivitet i beinvevet, både når det gjelder tilvekst av beinvev og selve beintettheten. Det er i disse årene barna dine har størst mulighet til å styrke skjelettet sitt. Fasen kalles vekstspurten og inntreffer for jenter i alderen mellom 11 ½ og 13 ½ år, og for gutter i alderen 13 til 15 år. 

For å oppnå høyest mulig total beinmasse i denne perioden er det viktig med belastning i form av fysisk aktivitet, men skjelettet må også tilføres bestemte næringsstoffer som kalsium, vitamin D og vitamin K. 

Les mer: Ungdomstiden er svært viktig for beinhelsen senere i livet

Kalsium er viktig for skjelettet

Melk og meieriprodukter er de største kalsiumkildene i det norske kostholdet og utgjør omlag 70 % av nordmenns kalsiuminntak. Helsemyndighetene anbefaler derfor et inntak av tre magre meieriprodukter hver dag, blant annet for å at vi skal få i oss nok kalsium. Andre kilder til kalsium er grønne bladgrønnsaker som brokkoli, i tillegg til bønner, nøtter, sesamfrø med skall og sardiner med ben.

Les mer: Du kan stole på kostrådene.

Gir du barna dine ost som pålegg i matpakken, melk til brødmat og kornblandinger med melk eller yoghurt, vil barnet ditt få nok kalsium.

I tillegg til kalsium er det viktig at barna får i seg nok vitamin D og K ettersom disse vitaminene er helt nødvendige for at kalsium skal tas opp i kroppen. Vitamin D dannes i huden ved soleksponering og finnes i fet fisk, fiskelever og tran, mens vitamin K finnes blant annet i grønne bladgrønnsaker og i enkelte oster.

Les mer: Kan vi forebygge osteoporose (beinskjørhet)?

Jenter har ekstra stor risiko for å bli sprø

Det er spesielt bekymringsfullt om jenter ikke får i seg nok kalsium. Beinskjørhet er en sykdom som rammer flest kvinner, og derfor er det spesielt viktig for jenter å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene.

Les mer: Kvinner må tenke på kalsiuminntaket

Pass derfor på at barna har et sunt og variert kosthold med gode kilder til både kalsium, vitamin D og vitamin K. Et sunt og balansert kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger vil gi de aller fleste de næringsstoffene de trenger, uten behov for tilskudd.

Les mer: Vanlig mat er bra nok

Fakta

Skjelettet...

  • holder kroppen oppreist
  • beskytter indre organer
  • er lager for mineralene kalsium og fosfat
  • samarbeider med musklene for at vi skal kunne bevege oss
  • produserer røde og hvite blodceller og blodplater (i store knokler)

Hos jenter starter vekstspurten ved fysisk alder (skjelettalder) på knapt 11 år. Hos gutter inntreffer vekstspurten et par år senere enn hos jenter og når også sitt maksimum et par år senere, dvs. gjennomsnittlig omkring 14-årsalderen.

Et sunt og næringsrikt kosthold med nok av blant annet kalsium kombinert med fysisk aktivitet er viktig for å få et sterkt skjelett.

Finn ut hvor mye kalsium du får hver dag, prøv kalsiumkalkulatoren