Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

Neste artikkel 2/

Dagsmenyer som hjelper deg å holde vekten eller gå ned i vekt

Skrevet av Kaja Helland-Kigen

Synes du det er vanskelig å gå ned i vekt, eller holde vekten? Disse kaloriberegnede dagsmenyene hjelper deg med hva og hvor mye du kan spise!

En dagsmeny kan være et fint hjelpemiddel til deg som ønsker å gå ned i vekt, eller holde vekten. Vil du slanke deg er det anbefalt å gå sakte ned i vekt, fordi det da kan bli lettere å ikke gå opp i vekt igjen.

Denne dagsmenyen viser hvor mange kalorier en kvinne som ønsker å gå ned i vekt i snitt trenger hver dag. Ved å følge denne menyen vil de fleste kvinner gå ned mellom ½-1 kg i vekt per uke.

For en normalvektig kvinne vil vekten som regel holdes stabil ved å følge denne menyen. Ved overvekt vil vekten gradvis gå ned, og ved undervekt vil vekten gå opp. En gjennomsnittlig mann vil gå ned i vekt ved å følge denne menyen.

Denne menyen viser hvor mye en normalvektig mann bør spise hver dag for å holde vekten stabil. Ved overvekt vil vekten gradvis gå ned, og ved undervekt vil vekten gå opp.

Husk at det alltid vil være individuelle variasjoner, avhengig av for eksempel vekt og aktivitetsnivå.

Vil du heller få skreddersydde menyer for dine behov?

Regn ut din BMI og få som er tilpasset dine behov med vår kalkulator

Tips til deg som bruker denne menyen

  • Det er tatt utgangspunkt i et fysisk aktivitetsnivå som er gjennomsnittlig for befolkningen. Dette tilsvarer noe hverdagsaktivitet
  • Husk at behovet for kalorier og mat er individuelt, dette er kun et eksempel
  • Legges det til noe som ikke står på menyen må noe annet med tilsvarende energiinnhold kuttes ut, eller mer fysisk aktivitet legges til, for å oppnå vektnedgang
  • Om du varierer mellom de ulike alternativene for måltider, pålegg og middager, kan du dekke anbefalt inntak av proteiner, fettsyrer, vitaminer og mineraler
  • For å dekke væskebehovet må det legges til vann og eventuell sukkerfri kaffe, te, saft eller brus
  • Enkelte som står på et såpass lavt energiinntak kan ha behov for en multivitamin- og mineraltablett i perioden de går ned i vekt, særlig hvis det ikke blir tilstrekkelig variasjon i kostholdet

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

Husk at det for mange er mer utfordrende å holde vekten enn å få til selve vektreduksjonen.

Selv om det frister å spise veldig lite for å gå fort ned i vekt, er det ikke dette som lønner seg i det lange løp. Gjør du varige endringer i kostholdet og livsstilen din, er det større sjanse for at du klarer å opprettholde den nye vekten.

Fakta

Her gir vi deg tre ulike menyer:

  • Dagsmeny som gir deg 1600 kcal:

Passer for kvinner som vil ned i vekt.

  • Dagsmeny som gir deg 2100 kcal:

Passer for kvinner som vil holde vekten, eller menn som vil ned i vekt.

  • Dagsmeny som gir deg 2600 kcal:

Passer for menn som vil holde vekten.