Neste artikkel 2/

Så enkelt får du i deg 3 om dagen!

Skrevet av Mona Bjelland

Visste du at 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold?

Melk og meieriprodukter er den største kilden til kalsium og jod i det norske kostholdet, og bidrar med over 60% av både kalsium- og jodinntaket vårt.

Kalsium er et mineral som må tilføres gjennom mat og drikke. Kalsium er viktig både for å bygge et sterkt skjelett, og for å overføre signaler i kroppen. Både muskler og nerver trenger kalsium for å fungere normalt. I tillegg er kalsium viktig for at blodet skal koagulere.

Jod er viktig for stoffskiftet vårt, og for normal vekst og utvikling av hjernen hos foster og små barn.

Tre porsjoner meieriprodukter hver dag, kan bidra til å sikre anbefalt inntak av disse næringsstoffene. Her kan du lese mer om hvorfor 3 om dagen anbefales.

En porsjon er:

MELK_MELK

 

Et glass melk (2 dl)

Vanlig hvit melk finnes i mange varianter med ulikt innhold av fett. Melken kan også være tilsatt smak, og melk med jordbærsmak eller melk tilsatt sjokolade eller kaffesmak er populære alternativer.  

BRODSKIVE_GULOST

To skiver gulost (20 g)

Gulost, nøkkelost, sveitserost, cheddar, emmentaler og Edamer. Det finnes mange typer gulost så det bør være enkelt å variere. Gulost brukes rett på brødskiva, men er også et populært innslag i wraps, på lasagnen eller på ostebordet. 

SJOKOLADEMELK

Et glass sjokolademelk (2 dl)

Mange tror sjokolademelk er usunt, men det finnes sjokolademelk i mange varianter. Noen er fyldige og søte, mens andre inneholder lite fett og er helt uten tilsatt sukker. Du kan med andre ord finne sjokolademelk du kan nyte med veldig god samvittighet.

SKYR

Et beger kvarg

Kvarg smaker nydelig med friske bær eller oppskåren frukt. I tillegg er kvarg godt å bruke istedenfor rømme i dipper og andre kalde sauser. Kvarg kan også med fordel brukes i bakverk.

MELK_KAFFE_01

Kaffe med 2 dl melk

Kaffe med melk smaker nydelig - varm som kald! Ha noen isbiter i et høyt glass, hell over melk og en liten espresso og nyt.

HAVREGROD_01

Havregrøt laget på 2 dl melk

Det finnes mange typer havre på markedet og alt fra lettkokte gryn til steel cut havre kan brukes til grøt. Havregrøt kan toppes med alt fra kanel og sukker eller friske bær til spekeskinke og revet ost. Prøv deg frem og finn noen nye favoritter! 

SMOOTHIE_02

Smoothie med 2 dl melk

Smoothie er deilig forfriskende og metter godt. Tilsett dine favorittbær eller eksperimenter med for eksempel ingefær, urter og grønnsaker som ruccola, avocado og selleri. Her kan du variere nesten i det uendelige.

COTTAGECHEESE_01

Cottage cheese (300 g)

Noen foretrekker cottage cheese med syltetøy eller bær, mens andre like salt topping. Det som er sikkert er at denne ferskosten har en mild smak som gjør at den lett kan kombineres med andre smaker. I tillegg kan cottage cheese gi ekstra proteiner når den tilsettes i bakverk, i grøt og i omelett. 

MUSLI_02

Müsli med 2 dl melk

Klassikeren til frokost! Kjøp inn favorittmüslien eller lag din egen. Hell over iskald melk og topp med det du måtte ønske av frukt og bær.

MELK_YOGHURT_155G_04

Et lite beger yoghurt

Yoghurt finnes i mange varianter - alt fra fettfrie yoghurter uten tilsatt sukker til fyldige dessertyoghurter. Du finner sikkert flere du liker, og bruker du yoghurt naturell kan du selv tilsette det du vil av smak. 

GRONNSAKER_MED_DIPP

Dipp laget på et halvt beger kvarg eller rømme (150 g)

Grønnsakene går raskt ned med en deilig dipp! Hakk opp urter og tilsett til rømme eller kvarg. Vanskeligere er det ikke!

SYRNETMELK

Et glass syrnet melk (2 dl)

Det finnes mange typer syrnet melk, laget på skummet melk, lettmelk eller helmelk, naturell eller med tilsatt smak av for eksempel jordbær, blåbær eller grønnsaker. Syrnet melk er forfriskende som drikke og naturell syrnet melk gjør bakverk enda saftigere.

Fakta

Mer enn 60 prosent av inntaket av både kalsium og jod i kostholdet vårt kommer fra melk og meieriprodukter. Derfor anbefaler Helsedirektoratet et daglig inntak av tre porsjoner melk og magre meieriprodukter.

Anbefalt daglig inntak av jod er forskjellig for barn, voksne, gravide og ammende og det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.:

  • 1 år: 70 mikrogram
  • 2-5 år: 90 mikrogram
  • 6-9 år: 120 mikrogram
  • Over 10 år: 150 mikrogram
  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram

Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å utvise forsiktighet ved bruk av produkter med  tang- og spesielt tare, ettersom flere av disse kan inneholde svært høye mengder jod.