Neste artikkel 2/

Så enkelt får du i deg 3 om dagen!

Skrevet av Mona Bjelland

Visste du at 3 porsjoner melk og meieriprodukter kan bidra til å sikre anbefalt inntak av kalsium og jod i et ellers sunt og variert kosthold?

Melk og meieriprodukter er den største kilden til kalsium og jod i det norske kostholdet, og bidrar med over 60 % av både kalsium- og jodinntaket vårt.

Kalsium er et mineral som må tilføres gjennom mat og drikke. Kalsium er viktig både for å bygge et sterkt skjelett og for å overføre signaler i kroppen. Både muskler og nerver trenger kalsium for å fungere normalt. I tillegg er kalsium viktig for at blodet skal koagulere.

Jod er viktig for stoffskiftet vårt, og for normal vekst og utvikling av hjernen hos foster og små barn.

Tre porsjoner meieriprodukter hver dag, kan bidra til å sikre anbefalt inntak av disse næringsstoffene. Her kan du lese mer om hvorfor 3 om dagen anbefales.

En porsjon er:

MELK_MELK

 

Et glass melk (1,5 dl)

BRODSKIVE_GULOST

To skiver gulost (20 g)

SJOKOLADEMELK

Et glass sjokolademelk (1,5 dl)

SKYR

Et beger kvarg

MELK_KAFFE_01

Kaffe med 1,5 dl melk

HAVREGROD_01

Havregrøt laget på 1,5 dl melk

SMOOTHIE_02

Smoothie med 1,5 dl melk

COTTAGECHEESE_01

Cottage cheese (300 g)

MUSLI_02

Müsli med 1,5 dl melk

MELK_YOGHURT_155G_04

Et lite beger yoghurt

GRONNSAKER_MED_DIPP

Dipp laget på et halvt beger kvarg eller rømme (150 g)

SYRNETMELK

Et glass syrnet melk

Fakta

Jod:

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg/dag.