Neste artikkel 2/

Tre gode grunner til å lage grøt med melk

Skrevet av Mona Bjelland

Grøt basert på melk gir deg viktige næringsstoffer, den smaker godt og du sikrer deg en av tre anbefalte daglige porsjoner med meieriprodukter!

Lag grøt på melk

1. Det gir deg mange viktige næringsstoffer

Melk er en god kilde til kalsium og inneholder proteiner av god kvalitet. I tillegg bidrar melk med fosfor og jod, samt B-vitaminene riboflavin og vitamin B12. Kalsium og fosfor er viktige byggeklosser i skjelettet, mens jod og B-vitaminene er viktige i kroppens forbrenning. Jod spiller dessuten en sentral rolle for at hjernen og nervene skal fungere best mulig. Se faktaboksen for mer informasjon.

Vil du vite hvor mye jod du får i deg? Prøv vår jodkalkulator!

 2. Smaker godt

Det finnes utallige variasjonsmuligheter når det gjelder grøt. Man kan lage ulike typer grøt, og for havregrøt finnes det mange gode varianter. Grøt egner seg både til frokost og kveldsmat. 

Byggrynsgrøt med sopp og parmesan

   

Her finner du tips til ulike typer grøter.

Byggrynsgrøt med sopp og parmesan

Forslag til frokostgrøter får du en oversikt over her.

Byggrynsgrøt med sopp og parmesan

Ulike varianter av kveldsgrøter kan du få inspirasjon til her.

3. Kan inngå som en av tre om dagen

Ved å lage grøt med melk får du i deg en porsjon av de tre porsjonene som Helsedirektoratet foreslår som daglig inntak. I forklaringen av kostrådet «La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet» står det: «Inntaket kan for eksempel være: ett glass lettmelk med 0,7 % fett eller mindre, en yoghurt med lavt sukker- og fettinnhold, og en brødskive med ost.»

Her kan du lese mer om 3 om dagen.