Hei!

Lyst på matinspirasjon og kostholdstips rett i innboksen?

Vil du melde deg på nyhetsbrev fra Melk.no?

1/97
Neste artikkel 2/

Tips til hvordan du kan bruke rester av risgrøt

Skrevet av Mona Bjelland

I førjulstiden og juledagene er det mange som spiser risensgrynsgrøt, og en porsjon risgrøt utgjør 1 av 3 om dagen. Via en porsjon grøt får du ca. 2,5 dl melk, som sammen med et glass melk (2 dl) og frokostblanding med yoghurt naturell (2 dl) bidrar med 77 % av dagsbehovet for både barn og voksne. Er du gravid eller ammer du, har du noe høyere behov.

Rester av risgrøt kan brukes til flere gode oppskrifter. Her ser du noen eksempler:

Ved å bruke rester av risgrøt kan du komme langt i å dekke dagsbehovet for jod hvis du kombinerer med andre jodrike meieriprodukter som melk, syrnet melk, yoghurt og brunost – og spesielt den brune geitosten!

ERNÆRINGSRÅDGIVERENS TIPS

En porsjon risgrøt eller riskrem, to rislapper eller en risvaffel bidrar til en porsjon av 3 om dagen.

Fakta

Anbefalt daglig inntak av jod for barn, voksne, gravide og ammende:

  • 1 år: 70 mikrogram
  • 2-5 år: 90 mikrogram
  • 6-9 år: 120 mikrogram
  • Over 10 år: 150 mikrogram
  • Gravide: 175 mikrogram
  • Ammende: 200 mikrogram

Flere tang- og spesielt taresorter inneholder svært høye mengder jod. Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å bruke tørkede tang- og taretilskudd med forsiktighet der innholdet av jod ikke er oppgitt, eller der innholdet er svært høyt. Det totale daglige inntaket av jod for voksne bør ikke overskride 600 µg*/dag.

*µg = mikrogram