Neste artikkel 2/

3 om dagen er en viktig del av det gode måltidet

Måltidet er viktig. Tiden når vi samles med familien rundt frokostbordet eller med venner rundt en god lunsj er hyggelige fristunder for mange av oss. Vi er sammen, kommuniserer og deler matopplevelser. Eller tiden da vi er alene med morgenavisen og frokost for én på benken, før dagens stress begynner. Måltidet har mange funksjoner i tillegg til å gjøre oss mette og tilføre oss de næringsstoffene vi trenger.

Melk og meieriprodukter er for mange en naturlig del av frokost, lunsj og kveldsmåltidene. Gulost på skiva, melk i glasset, yoghurt på müsli med bær og honning. En av grunnene til at vi drikker mindre melk nå enn tidligere er at vi sjeldnere tar oss tiden til måltidet. Mange har ikke tid. Det er så mye som skal gjøres. Man får heller prøve å få i seg «noe» på farta for å stilne sulten. Les mer om måltidsglede i artikkel som omhandler den nye handlingsplanen for bedre kosthold (2017-2021).

De som har barn er flinkere til både å ta seg tid til felles måltider og til å ha melk på bordet. De fleste er nøye på at barna deres får i seg nok melk for å sikre viktige næringsstoffer som kalsium, jod og proteiner i en tid da kroppen vokser raskt. Mange har imidlertid glemt at melk og andre meieriprodukter også er viktig for de voksne. Selv om skjelettet er ferdig utviklet i slutten av 20-årene så trenger vi fortsatt jevn tilførsel av kalsium hele livet for å vedlikeholde det.

Landsomfattende kostholdsundersøkelser viser at vi i snitt får i oss kun 33 % av det daglige anbefalte kalsiuminntaket i et kosthold uten melk og meieriprodukter. For å få i seg de resterende 67 % kan man innta 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen.

Bruk måltidene til samvær, nytelse og påfyll av næringsstoffer. Utforsk de mange mulighetene som finnes til å innta 3 om dagen.

Les mer om: Hvorfor 3 om dagen?